5.3.13

Επειδή το θέατρο έχει και συμβάσεις...

γράφει ο Πάνος Θεοδωρίδης

πηγή: petefris.blogspot.com


...είναι μια ωραία ιδέα να τηρούνται. Κακοί ηθοποιοί σε σκατένιο έργο με τέως καροποιούς ως ηλεκτρολόγους και ερασιτέχνες πτυχιούχους ΑΕΙ στα παρασκήνια, δεν χρειάζονται να έχουν λόγο και άποψη για μερικά ζητήματα.

Ένα- ένα: ο κύριος Σιμόπουλος είναι ο έγκριτος Γενικός Γραμματέας που έχει ζαλωθεί την πρόοδο των δημοσίων έργων. Τι τις θέλει τις δηλώσεις επί αρχαιολογικών ζητημάτων και λειτουργίας της πόλης; επειδή ο λαός της Θεσσαλονίκης γουστάρει τους τζώρες και τα ζοριλίκια; και οι ακτιβιστές "σώστε τα αρχαία" (είδαμε πόσο επιλεκτικά ενεργοποιούνται και αυτές οι ομάδες) νομίζουν πως μαζεύοντας υπογραφές θα καταφέρουν κάτι; και ποιος κατάφερε να τους πείσει πως μετρό=εταιρεία που το κατασκευάζει=αρχαιολογική υπηρεσία που ανασκάπτει=ευρήματα που πρέπει να διατηρηθούν επιτόπου; αυτά συμβαίνουν διότι απο ολόκληρη την τεχνολογία και την τεχνογνωσία της Διοίκησης Έργου και της ολοκλήρωσης ενός έργου, η ελληνική ιδιωτεία (πάντα μιμούμενη αντίστοιχες ομόλογες εξωτερικού) έχει επιμείνει στις λεξεις "ωρίμανση έργου" (επτά χρόνια φαγούρας) "ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης" (ρήμαξε τα λεφτά από τα πάντα, εκτός από ένα υποέργο που "ξεχάσαμε", άρα δεν θα δουμε ποτέ το έργο εν συνόλω=λέγε με Κορώνεια) αλλα και το μεγάλο καλαμπούρι που λεγεται "συντεταγμένη πολιτεία" (οι Μοϊκανοί και οι Χάζαροι, οι Σελτζούκοι και οι Τρώες είχαν απείρως καλυτερη οργάνωση).




Πώς τεκμηριώνεται μιά όδευση, μιά χάραξη, μιά πορεία;

Προσελήφθη σύμβουλος έργου γιά τα αρχαιολογικά, και οι οργανωτές του έργου, μελετητές και κατασκευαστές είχαν πολλα χρόνια μπροστά τους γιά να κάνουν τις προεργασίες και να βγάλουν τα καρότα που επρεπε απο το έδαφος. Ενα 40% τουλάχιστον σωστικων ανασκαφών σε αποσταση 20 μέτρα εκατέρωθεν του κεντρικου διαμήκους άξονα της Εγνατίας υπήρχαν ως τεκμηρίωση μεταπολεμικώς, να μη λογαριάσω και τις παλαιότερες ανασκαφές.Επιπλέον το πλατος των πεζοδρομίων και ο χρόνος απο το 1998 έως το 2006, επέτρεπαν να σκαφτεί ΟΛΟΚΛΗΡΟΣ ο άξονας σε σκάμματα 4Χ2.5 μέτρα με βάθος 6 μέτρων ,ανά πέντε μέτρα, καλύπτοντας τους σταθμου Σιντριβανίου,Αγίας Σοφίας, Βενιζέλου και Σταθμού.Δηλαδή, περίπου 48 σκάμματα στους τέσσερις σταθμους, όχι γιά υποθέσεις και σπέκουλα, αλλα γιά μιά σύντονη, απλή, βατή ανασκαφή καθαρών διαστάσεων πλάτους 2.3 και μήκους 3,8 μέτρων, και τα εξτρά να ήταν αντιστήριξη, ανέβα-κατέβα. Σε κάθε περίπτωση ,μιλάμε γιά εξήντα κυβικά έκαστη. Και ως συνολικό εμβαδόν, όσο ένα μεγάλο(γιά τα δεδομένα της πόλης) οικόπεδο πεντακοσίων τετραγωνικών μέτρων.Οκτώ χρόνια.

Αλλα αυτή η λυση δεν προκρίθηκε.Ενα τέτοιο σκάμμα ,με δεδομένο τι περιμένεις απο αυτήν την πόλη (απο 0 έως -1 μέτρο οι νεότεροι αιώνες, απο -1 χονδρικώς έως -4 ή -5 αναλόγως της περιοχής η γνωστή ανακατεμένη στρωματογραφία ενώ κάτω απο τα -5, συχνά και έως τα -7 (Εθνικη Καμβουνίων η επιφάνεια των παλαιοχριστιανικών και βάλε) θέλει έναν καθαρό μήνα γιά να κατέβει στο όριο που υπέδειξα χωρίς να υστερεί η τεκμηρίωση, με έναν απλό όρο: ένα τοπικό συμβούλιο μνημείων να συνεδριάζει τακτικά και ανελλιπώς, ώστε η πρώτη φάση, σπανιώτατα διατηρητέα, να περάσει εύκολα την φάση απομάκρυνσης και διατήρησης εκτός σκαμμάτων. Δηλαδή με ένα πληρες συνεργείο των 6 εργατικών χεριών που θα δούλευε σε δύο σκάμματα διπλανά, το έργο θα έφτανε "εις τον πάτον της εικόνας" σε δύο χρόνια. Και οι αποφάσεις, ο σχεδιασμός και τα υπόλοιπα, θα μπορούσαν να τελειώσουν σε άλλα δύο χρόνια,. Πάμε δηλαδή στο 2003 και ο φάκελος "Αρχαιολογική Υπηρεσία"θα ήταν ογκώδης, επιβλητικός, με παραλλαγές λυσεων, και χωρίς εκπλήξεις γιά τους μελετητές και τους κατασκευαστές.

Αντ΄αυτών επελεγη το πασίγνωστο "σύστημα μπουλούκι", δηλαδή "πληρώνει ένας φορέας,αυτοί έχουν λεφτά, ορμάτε".'Οσες χιλιάδες χιλιάδων τσουμπλεκια, στεφάνια και τοίχοι και να βρέθηκαν, το κόστος των ανασκαφών ήταν πελώριο και δεν θέλω να ανακατέψω πληθος παραδειγμάτων που προέκυψαν τα τελευταία 30 τουλαχιστον χρόνια.


Ασε το "έπρεπε"!τώρα τι κάνουμε;

Η μόνη λύση ώστε (α) να γίνει το έργο μέσα στις προθεσμίες και (β) να επιλεγεί η καλυτερη λυση απο αυτές που απόμειναν είναι μία και πεντακάθαρη:

να αποκολληθουν οι αρχαιότητες, σωστά τεκμηριωμένες, μαζί με το "ανάγλυφό" τους και να περιμένουν την καλύτερη θέση επανεγκατάστασης, σε ακτίνα άμεσης οπτικής επαφής απο την περιοχή όπου βρέθηκαν.

Εως τότε ,το μετρό μπορεί να προχωρήσει χωρίς την δικαιολογία "μας αργουνε οι αρχαιολόγοι" διότι ναι μεν καθυστερουν αφου δεν διευθύνει άνδρας ή γυναίκα με εμπειρία σε μεγάλα αρχαιολογικά εργοτάξια και ικανός να συντονίζει μεγάλης κλιμακας έργα,αλλα υποψιάζομαι πως υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης του έργου και θα το φορτωθούν οι αρχαιολόγοι.

Η θέση θα βρεθει με δημόσιο διάλογο, που μπορεί να γίνει όσα χρόνια αντέχουν και γουστάρουν οι εθισμένοι στο είδος.Ακόμη και με όλα τα παιχνίδια του πολιτιστικου συνδικαλισμού- δημοψηφίσματα, ποδηλατοδρομίες, το κρυφό σχολειό, η λεξη "συνωστισμός", η καταγγελία εθνοπροδοτών και φυσικα ,η οδός Κεμάλ Ατατουρκ. Αλλα το μετρό θα γίνει. Αν στείλουν την ρωμαικη οδό στο Σέδες ή στο Αλεξάντερλάντ ,με τρισδιάστατα και τρανσφόρμερς, άξιοι της μοίρας τους θα είναι.

Εκτός απο ένα τελευταίο παραγραφάκι-φαρμάκι: ανάμεσα στην πλακα που κάτωθέ της τρέχουν οι συρμοί και στο επίπεδο της σημερινής Εγνατίας οδού, υπάρχουν τρία επίπεδα,τρείς όροφοι συνολικού εμβαδου πάνω απο 4500 τετραγωνικά μέτρα.(75Χ20=1500Χ3=1500 τ.μΧ14υψος σπαστό=21 χιλιάδες κυβικά.) Υποτίθεται γιά τον μηχανολογικό εξοπλισμό και μύριες σωληνώσεις, μηχανήματα, μπέκα -βγέκα και τα παρόμοια. Είστε σίγουροι, μηχανικοί μου, ότι ανάμεσά σας δεν υπάρχει κανένας να μετρήσει τα μηχανολογικά και τα διαστασιολογια, να αλλάξει τους όγκους των ορόφων ανάλογα με την νέα θέση των μηχανολογικών και να προσφέρει μέσα σε αυτά τα 450 τετραγωνικά ,το πιό σημαντικό εμβαδόν των αρχαιοτήτων, άς πουμε το 80% της επιφάνειας των 76Χ5=περ 400τ.μ συν άλλα τόσα "αέρα", κάπου 400 μέτρα, δηλαδή κάτω απο το 20% της καλυπτόμενης με άλλα κι άλλα επιφάνειας;

Και τα λεφτά να τα βρουνε ο Δήμος και η Αρχαιολογική υπηρεσία. Με τόσο ΕΣΠΑ ,και αρκετό κόψιμο σε συνέδρια και εκδόσεις και παρόμοια, όλα θα γίνουν, και το μετρό ως  μπακλαβάς γωνία. Αν τώρα δεν πατήσουν το πόδι τους οι Θεσσαλονικείς δεν πειράζει . Εδώ φωνάζουν ακόμη γιά καποιον πως είναι -είναι - ο πρωθυπουργός και δεν κουνιέται φύλλο....
Χαίρετε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: