16.8.13

Η πρώτη χώρα χωρίς χωριάτες…

του Χρήστου Μάτη

πηγή: http://panosz.wordpress.com






Αν ποτέ ο ιστορικός του μέλλοντος ασχοληθεί με το καλοκαίρι του 2013 στην ελληνική ύπαιθρο, θα διαπιστώσει με ενδιαφέρον, ότι στις 2 Αυγούστου έγινε στην Τοπική Κοινότητα της Αγίας Σωτήρας, της Δημοτικής Ενότητας Πενταλόφου, του Δήμου Βοϊου, της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, μια πολύ ενδιαφέρουσα καλοκαιρινή εκδήλωση.
Χαιρέτισε ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας, Δημήτρης Μαυρομάτης, ο πρόεδρος του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου του Δήμου Βοϊου, Παναγιώτης Γαρούφος, η δήμαρχος Βοϊου, Παναγιώτα Ορφανίδου μίλησαν κι άλλοι και τιμήθηκαν και κάτοικοι του χωριού.
Πιθανότατα θα θαυμάσει την άριστη διοικητική διαίρεση, που είχε φέρει ο «Καλλικράτης». Είχε γεμίσει την χώρα θεσμούς. Περιφέρειες που διαιρούνται σε Περιφερειακές Ενότητες, οι οποίες αποτελούνται από Δήμους, που χωρίζονται σε Δημοτικές Ενότητες, οι οποίες με τη σειρά τους υποδιαιρούνται σε Τοπικές Κοινότητες, που αντιπροσωπεύονται στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου με τον πρόεδρό τους.
Ο Δήμος Βοΐου μάλιστα έχει δύο έδρες- μία κανονική έδρα τη Σιάτιστα και μία ιστορική τη Νεάπολη, πέντε Δημοτικές Ενότητες, μία από τις οποίες είναι η Δημοτική Ενότητα Πενταλόφου, στην οποία ανήκει η Τοπική Κοινότητα της Αγίας Σωτήρας.
Βεβαίως θα είναι απίθανο ο ιστορικός του μέλλοντος να ψάξει τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ Κοζάνης του 2013. Αν θα τα ψάξει, θα διαπιστώσει ότι το ΚΤΕΛ Κοζάνης δεν συνδέει ούτε την πρωτεύουσα με τα χωριά του νομού, που είναι εκτός Εγνατίας.
Συγκοινωνίες;
Διότι από τότε που έγινε η Εγνατία Οδός- το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στη Βόρεια Ελλάδα- τα λεωφορεία πηγαίνουν μόνο μέσω της Εγνατίας Οδού και φτάνουν μέχρι τη Νεάπολη της Κοζάνης, η οποία απέχει από τον Πεντάλοφο περίπου 40 χιλιόμετρα. Η δυνατότητα που έχεις να πας από τη Νεάπολη στον Πεντάλοφο είναι μόνο με ταξί, που κοστίζει περίπου 40 ευρώ. Η Σιάτιστα, η έδρα του Δήμου, απέχει 60 χιλιόμετρα (Άρα, για να συμμετάσχει στη συνεδρίαση ο πρόεδρος της Τοπικής Ενότητας Πενταλόφου στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, πρέπει να ταξιδεύει δύο ώρες και να πληρώσει βενζίνη περίπου 20 ευρώ).
Εξυπηρέτηση του πολίτη;
Αν από την Αγια Σωτήρα, όπου έγινε η εκδήλωση, θέλεις ένα πιστοποιητικό από το Δήμο, δεν έχεις παρά να βρεις ένα μέσο, να πας στον Πεντάλοφο που απέχει 10 χιλιόμετρα και να στείλεις την αίτηση σου με ένα fax. Πολύ σύντομα οι αρχές θα σου απαντήσουν με τον ίδιο τρόπο.
Είναι βέβαια απίθανο οι κάτοικοι της Αγίας Σωτήρας να θελήσουν κάποιο δημόσιο έγγραφο. Διότι παρά το γεγονός ότι στην απογραφή του 2011 είχαν απογραφεί 28, στη πραγματικότητα ζουν 11, από τους οποίους οι 10 είναι συνταξιούχοι και μόνο ένας, ο ιδιοκτήτης του τοπικού ξενώνα, ασκεί παραγωγική δραστηριότητα.
Επικοινωνίες;
Ένας απαράβατος όρος να συνεχίσει να ασκεί τη δραστηριότητα είναι να έχει κινητό COSMOTE,καθώς όλες οι εταιρείες έχουν σήμα σε ειδικά σημεία. Στην Αγία Sωτήρα έτυχε η COSMOTE. Διότι με την έναρξη λειτουργίας της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ, που συνδέει τους Κήπους του Έβρου με την Ηγουμενίτσα, με τετράιχνο άξονα, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας μετέθεσαν τις κεραίες τους από την παλιά Εθνική οδό Κοζάνης- Ιωαννίνων στην Εγνατία.
Διότι στην παλιά εθνική οδό, που φημιζόταν για το μήκους 17 χιλιομέτρων δύσκολο τμήμα Πενταλόφου Κοζάνης- Επταχωρίου Καστοριάς, δεν περνούν παρά ελάχιστα αυτοκίνητα.
Είναι να μη μείνεις εκεί με λάθος κινητό σε λάθος σημείο σχολιάζουν οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν το δρόμο, ο οποίος έχει εμφανή σημεία εγκατάλειψης. Γιατί άλλωστε να φροντίζεις ένα δρόμο από τον οποίο ελάχιστοι περνούν; Περιττή πολυτέλεια…
Ιατρική φροντίδα;
Και τι να το κάνεις το ίντερνετ; Αφού ακόμη και ο αγροτικός γιατρός, ειδικά στην Αγία Σωτήρα έχει την πολυτέλεια να μην συνταγογραφεί ηλεκτρονικά, αλλά να γράφει τις συνταγές στο χέρι. (Για τα φάρμακα, ουδέν πρόβλημα. Κάποιο τρόπο θα βρεις να πας στο Τσοτύλι, που μπορεί να απέχει 25 χιλιόμετρα, αλλά έχει τρία φαρμακεία). Διότι στην Αγία Σωτήρα, δεν υπάρχει ενσύρματο ιντερνετ. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι μέσα στο χωριό ο ΟΤΕ έχει οίκημα με όλες τις συνδέσεις του στην περιοχή. Χωρίς υπαλλήλους, όμως, οι οποίοι θα αποτελούσαν μία ακόμη πολυτέλεια.
Η μόνη πολυτέλεια που δεν υπάρχει είναι η υποχρέωση του ΟΤΕ να πληρώνει ενοίκιο για το οίκημα. Του το είχε προσφέρει παλιά, στη δεκαετία του 1970, τζάμπα η τότε κοινότητα με αντάλλαγμα να βάλει στο χωριό 10 γραμμές επιπλέον, από εκείνες που προβλέπονταν στο σχέδιο.
Εκπαίδευση;
Εκείνη την εποχή, η Αγία Σωτήρα, όπως και άλλα χωριά της περιοχής είχαν μονοθέσια σχολεία. Καταργήθηκαν και τα παιδιά πήγαιναν σε κανονικό πολυθέσιο σχολείο στον Πεντάλοφο.
Ο Πεντάλοφος εκείνη την εποχή είχε 1000 κατοίκους. Από αυτήν την ένδοξη εποχή κέρδισε το δικαίωμα, η αλληλογραφία των κατοίκων να μεταφέρεται από τα ΕΛΤΑ με ταξί. Τώρα όμως έχει 200, από τους οποίους οι 150 είναι συνταξιούχοι και σχολείο λειτουργεί μόνο γυμνάσιο και αυτό επειδή συντηρείται με οικότροφους ελληνικής καταγωγής από την Αλβανία. Αλλά και αυτοί έχουν μειωθεί και το σχολείο θα κλείσει πολύ σύντομα. Είναι προφανές ότι αποτελεί μία ακόμη πολυτέλεια.
Κλείνοντας το σχολείο, θα μετακινηθούν τα παιδιά στο Τσοτύλι και στη Νεάπολη. Και μαζί οι οικογένειες τους. Άρα κατά πάσα πιθανότητα το δημόσιο ταμείο θα γλυτώσει και τα χρήματα που πληρώνει σήμερα για τη μεταφορά των μαθητών.
Έτσι θα έχουμε 26 τοπικές ενότητες στην Δημοτική Ενότητα Τσοτυλίου (3417 κάτοικοι στην απογραφή 2011) και άλλες 19 στην Δημοτική Ενότητα Νεάπολης (4100 κάτοικοι) και άλλες τέσσερις στη Δημοτική Ενότητα Πενταλόφου (620 κάτοικοι) με ένα σχολείο.
Αλλά λόγος ανησυχίας δεν υφίσταται, διότι ο Δήμος Βοϊου, ο οποίος, όπως όλοι οι δήμοι, έχει την ευθύνη και την ιδιοκτησία των σχολικών μονάδων, δεν αφήνει τίποτε να πάει χαμένο!
Η αίθουσα του σχολείου στην Αγία Σωτήρα, για παράδειγμα, έχει διατεθεί για την τέλεση μνημοσύνων.
Κι όταν πεθάνουν οι συνταξιούχοι, και αίθουσα για μνημόσυνο θα έχουν και δεν θα χρειάζεται και τοfax ενώ θα έχουμε γλυτώσει και το κόστος τόσο του αγροτικού γιατρού όσο και του ταξί για τη μεταφορά της αλληλογραφίας…
Η πρώτη χώρα χωρίς χωριάτες δεν είναι πλέον πολυτέλεια, είναι αυτοεκπληρούμενη προφητεία χάρη σε κάποιες πολιτικές που κανείς δεν θυμάται πια ποιος εμπνεύστηκε και με ποιο στόχο…
Ο Χρήστος Μάτης είναι δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης

Δεν υπάρχουν σχόλια: