Μεγάλο και προκλητικό αφιέρωμα
στο καλοκαιρινό τεύχος του Εντευκτηρίου«Εδόθη μοι σκόλοψ τη σαρκί»: Του κορμιού τα πάθη
Ελληνική και ξένη ποίηση και πεζογραφία,
ζωγραφική και φωτογραφικό ένθετο
Μια “ανοιχτή” σε ερμηνείες φράση του Αποστόλου Παύλου στην Προς Κορινθίους Β´ επιστολή του τιτλοδοτεί το αφιέρωμα που δημοσιεύεται στο καλοκαιρινό τεύχος του περιοδικού «Εντευκτήριο», που μόλις κυκλοφόρησε: «Εδόθη μοι σκόλοψ τη σαρκί [ίνα μη υπεραίρωμαι]», με ενδεικτικό υπότιτλο «Του κορμιού τα πάθη». (Κατά το Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης, του Δ. Δημητράκου, σκόλοψ: σώμα επίμηκες εις οξύ απολήγον, ιδίως πάσσαλος, παλούκι, μεταφ. πάθησις, νόσος.)
Η “ανοιχτότητα” ακριβώς της ερμηνείας της αποστολικής φράσης επέτρεψε τις εντυπωσιακά ποικίλες προσεγγίσεις του θέματος από μεγάλο αριθμό πεζογράφων και ποιητών, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν πρόθυμα στην πρόταση του «Εντευκτηρίου», σε βαθμό ώστε το αφιέρωμα να παρουσιάζεται σε δύο μέρη (το δεύτερο στο επόμενο τεύχος, Νο 94, που θα κυκλοφορήσει στις αρχές Οκτωβρίου).
Σ’ αυτό το πρώτο μέρος του αφιερώματος προτάσσεται η χειρόγραφη μετάφραση ενός ποιήματος του Βερλαίν από τον Γιάννη Βαρβέρη, ο οποίος έστειλε τη συνεργασία του στο «Εντευκτήριο» λίγες μέρες πριν από τον αδόκητο θάνατό του. Ακολουθούν πεζά και ποιήματα που ξετυλίγουν το νήμα: Σώματα ανθρώπων και ζώων, η υπερηφάνεια που συνδυάζεται με ένα σωματικό κουσούρι, ο αυτοσαρκασμός και η συμφιλίωση με τα τραύματα, το κρυφτό πίσω από σχέσεις, καθρέφτες, αντικατοπτρισμούς. Το σώμα που δεν αντέχει τον εαυτό του και όλο δοκιμάζει ένα καλύτερο δέρμα· που ασφυκτιά μέσα σε δωμάτια, που ερωτεύεται τον ίδιο του τον εαυτό και περιμένει τη βεβαίωση της ομορφιάς του από κάτι ή κάποιον έξω από αυτό. Ο άνθρωπος αντιμέτωπος με τη χειροπιαστή απόδειξη της ύπαρξής του.
Τα κείμενα του πρώτου μέρους του αφιερώματος υπογράφουν οι: Δημήτρης Αθηνάκης, Γιώργος Βέλτσος, Νίκος Αδάμ Βουδούρης, Γιοβάννα, Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Κατερίνα Δασκαλάκη, Άκης Δήμου, Κώστας Καβανόζης, Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου, Μαίρη Κιτροέφ, Θωμάς Κοροβίνης, Μαρία Κουγιουμτζή, Παναγιώτης Κουσαθανάς, Χρίστος Κυθρεώτης, Μάνος Λουκάκης, ΄Αρης Μαραγκόπουλος, Γιώργος Μαρκόπουλος, Κωνσταντίνος Ματσούκας, Αλεξάνδρα Μέξα, Αλεξάνδρα Μπακονίκα, Γιάννα Μπούκοβα, Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης, Θανάσης Θ. Νιάρχος και Δημήτρης Νόλλας. Ακόμη, δημοσιεύονται ποίημα του Πωλ Ελυάρ (μετ. Οδυσσέα Ελύτη) και πεζά των Χουάν Εδουάρδο Θούνιγα και Χινές Κουτίγιας (σε ομαδική μετάφραση υπό την εποπτεία του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου).
Το αφιέρωμα στου κορμιού τα πάθη κοσμεί ζωγραφική των John Kirby, Gustav Klimt, Ξενοφώντα Μπήτσικα, Jean Antoine Watteau, Γιάννη Τσαρούχη, Δήμητρας Καμαράκη, Amedeo Modigliani, Γιάννη Μόραλη, Νίκης Καραγάτση, Μάρθας Χριστοφόγλου, Γιώργου Ρόρρη, Διαμαντή Διαμαντόπουλου, Αλέξη Βερούκα, Egon Schiele, Michael Leonard, Giorgio de Chirico, Jenny Saville, Jimmie Durham, Kevin Sinnott, Damien Hirst, Paul Burke - Gayla Chandler, Χρήστου Θ. Μποκόρου.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΝΟ ΘΑΣΙΤΗ Ο Ευριπίδης Γαραντούδης γράφει για την πρόσφατη έκδοση των ποιητικών απάντων του Θεσσαλονικιού ποιητή και δοκιμιογράφου, ο Σπύρος Βούγιας αναφέρεται στην προσωπική του σχέση με τον Θασίτη κι ο Γιάννης Καρατζόγλου εισφέρει με προσωπική μαρτυρία από τη συνάντηση του Θασίτη με τον Γιάννη Ρίτσο στον Μόλυβο της Μυτιλήνης και στο Καρλόβασι της Σάμου.
ΚΑΠΝΙΣΤΗΡΙΟ – ΑΠΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ Η κριτική θεάτρου της Ζωής Βερβεροπούλου στο τεύχος αυτό αφορά πρόσφατες παραστάσεις του ΚΘΒΕ, και μικρών ομάδων στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Προτάσεις» της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης». Ο Γιώργος Κορδομενίδης και ο Αργύρης Παλούκας αποχαιρετούν τον πρόωρα χαμένο ποιητή δοκιμιογράφο και κριτικο θεάτρου Γιάννη Βαρβέρη.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ Στην Camera Obscura, το ένθετο του «Εντευκτηρίου» για τη δημιουργική φωτογραφία, παρουσιάζεται το πορτφόλιο του Άρι Γεωργίου «Homo Erectus», στο οποίο ο γνωστός φωτογράφος και εικαστικός απομονώνει χαρακτηριστικές ανθρώπινες μορφές από το περιβάλλον τους και τις αναδεικνύει, καθιστώντας τες με τον τρόπο αυτό πιο ευανάγνωστες αλλά ίσως και πιο μυστηριώδεις.
Γράφει ο ίδιος: «Δεν σταμάτησε ποτέ να με εντυπωσιάζει η ποικιλομορφία της εμφάνισης των ανθρώπων. Θυμάμαι παιδιόθεν να τους παρατηρώ περίεργος, συχνά μέσα στο λεωφορείο. Τους επιβάτες, τον εισπράκτορα, τον οδηγό. Το ίδιο και στην τάξη του νηπιαγωγείου, του σχολείου αργότερα, είτε ήταν οι συμμαθητές μου, είτε οι δάσκαλοι, είτε ο επιθεωρητής ή ο σχολίατρος. Οι γονείς των φίλων, οι θείες μου, οι τυχαίοι περαστικοί στον δρόμο, οι άνθρωποι που έτρωγαν σε διπλανά τραπέζια στα εστιατόρια, οι θεατές στους κινηματογράφους και οι μουσικοί επί σκηνής αλλά και οι ποικίλοι ένστολοι, φαντάροι, πυροσβέστες, μάγειροι, ταχυδρομικοί, χωροφύλακες, παπάδες, σερβιτόροι και απειρία άλλων κατηγοριών και υποκατηγοριών, αποτελούσαν όλοι μαζί ένα θέαμα χωρίς τέλος. Μια παράσταση που υποδαύλιζε συνεχώς την περιέργειά μου και με καθήλωνε σε μόνιμη κατάπληξη, καθώς δεν κατάφερνε ο νούς μου να χωρέσει όλην αυτή την ποικιλία των ενδυματολογικών κωδίκων αλλά και των μορφολογικών χαρακτηριστικών και ανατομικών αποχρώσεων.»
Αναζητήστε το τεύχος στα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία.
Αποστέλλεται και με αντικαταβολή (12,50 ευρώ, περιλαμβάνονται και τα έξοδα αποστολής), εφόσον το ζητήσετε με μέιλ στο entefktirio@translatio.gr
1 σχόλιο:
Καλησπέρα, σας ενημερώνω για τη δημιουργία ενός νέου ιστολογίου για την ελληνική λογοτεχνία
http://bibliokritika.blogspot.com/
Ευχαριστώ
Δημοσίευση σχολίου