1.11.15

Παραλάβετε στο σπίτι σας το νέο Εντευκτήριο σε τιμή λιανικής!


Προκειμένου να ... συσφίξουμε ακόμη περισσότερο τις σχέσεις μας, το Εντευκτήριο σάς δίνει τη δυνατότητα να προαγοράσετε το νέο (υπό έκδοση) τεύχος του, Νο 108, που θα κυκλοφορήσει στα μέσα Νοεμβρίου, και να το παραλάβετε στη διεύθυνση που θα επιλέξετε (ή να το στείλετε σε φιλικό σας / αγαπημένο σας πρόσωπο) στην τιμή λιανικής πώλησής του, χωρίς καμιά επιβάρυνση για έξοδα συσκευασίας και αποστολής. 

Δεν έχετε παρά να καταθέσετε, μέχρι τις 10 Νοεμβρίου 2015, το ποσόν των 10,00 ευρώ (τιμή λιανικής) σε έναν από τους παρακάτω τραπεζικούς λογαριασμούς, επ' ονόματι του εκδότη του Εντευκτηρίου, Γιώργου Κορδομενίδη, 

EΘNIKH: 212 128320 06
IBAN: GR21 0110 2120 0000 2121 2832 006

ALPHA: 707-00-2310-017846
IBAN: GR14 0140 7070 7070 0231 0017 846

ΠΕΙΡΑΙΩΣ
5233-064416-459
IBAN GR48 0172 2330 0052 3306 4416 459

και να στείλετε το αποδεικτικό της κατάθεσης στο e-mail entefkti@otenet.gr

Στην ίδια διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας μπορείτε να διατυπώσετε οποιαδήποτε σχετική απορία. Επίσης, μπορείτε να καλέσετε (ώρες 10.00 - 15.00) το 2310 279607.


Τα περιεχόμενα του τεύχους 


ΝΕΕΣ ΦΩΝΕΣ
Φοίβος Συμεωνίδης  
Τρία πoιήματα    

ΠΕΖOΓΡΑΦΙΑ | ΠOΙΗΣΗ |  ΔOΚΙΜΙO |  ΜΕΛΕΤΗ
Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ  
Διπρόσωποι μονόλογοι

Kουραλί Μάνικαβελ  
Πρωταγωνίστριες (διήγημα)
Μετάφραση: Γιάννης Θεoδoσίoυ

«[...] Η Μελαψή λεει στο προσωπικό του ξενοδοχείου ότι είναι ξαδέλφες. Η Άλλη δεν είναι σταθερή, δηλώνει ότι είναι ξαδέλφες, αδελφές ή κολλητές φίλες, ανάλογα με τα κέφια της. Μια φορά είπε ότι είναι δασκάλες, επειδή πίστευε ότι έτσι έμοιαζαν περισσότερο ευπρεπείς αλλά άκακες. Τα απογεύματα ανοίγουν τις κουρτίνες και το δωμάτιο ανάβει και γίνεται πορτοκαλί, έτοιμο να εκραγεί. Η Άλλη ψάχνει τις ουλές της έκτρωσης πάνω στο στομάχι της Μελαψής. Το μόνο που ανακαλύπτει είναι σπυράκια από τη ζέστη και σημάδια από λαπαροσκόπηση. Όταν η Μελαμψή τη γλείφει εκεί κάτω, φαντάζεται θρυμματισμένο πάγο και μέλι να στάζει από το στόμα της, τα μαλλιά της κάτω από το νερό, να κυματίζουν σαν κάτι πανέμορφο και ατρόμητο. [...]»

Αλέξης Πανσέληνος  
Καρλόττα (διήγημα)

Ηλίας Κουτσούκος  
Γιαούρτι στο παλτό του Γκόγκολ (διήγημα)

Ανν Κουίν  
Κάθε σακάτης με τη δική του περπατησιά (διήγημα)
Μετάφραση: Γιάννης Θεoδoσίoυ


Aνν Κουίν (Ann Quin. Μπράιτον, Σάσεξ, Μεγάλη Βρετανία, 1936-1973). 
Εμβληματική πεζογράφος της δεκαετίας του ’60, έγραψε τρία μυθιστορήματα που ξεχώρισαν για το πειραματικό τους ύφος (Βerg, 1966· Three, 1969· Tripticks, 1972). 
Παρά τη σημαντική συμβολή που είχε στην αγγλική λογοτεχνία, το έργο της παρέμεινε παραγνωρισμένο μετά τον θάνατό της έως πρόσφατα, οπότε επανεκδόθηκαν όλα τα έργα της. 
Υπέφερε από ψυχολογικά προβλήματα και υποβαλλόταν σε θεραπείες με ηλεκτροσόκ. Έθεσε τέρμα στη ζωή της, καθώς κολυμπούσε στη θάλασσα του Brighton.



Γεωργία Τριανταφυλλίδου  
Η βιβλιοπαρουσίαση (διήγημα)

Σάκης Σερέφας  
Έξω χιονίζει (απόσπασμα από ανέκδοτο μυθιστόρημα)

Κώστας Ακρίβος  
Διψάει λάδι η χάρη Της (διήγημα)

Χρήστος Αρμάντο Γκέζος  
Κεφάλι στο τζάμι (διήγημα)

Θέμης Λιβεριάδης  
Κατοχή (απόσπασμα από ανέκδοτο εκτενές πεζογράφημα)

Ειρήνη Ιωαννίδου  
Σώμα δρομολόγιο (ποίηση)

Σπύρος Γιανναράς  
Για ξύρισμα (διήγημα)

Ντάντη Σιδέρη-Σπεκ  
Η αρρώστια του Νίτσε (διήγημα)

Κωστής Παπαγιώργης  
«Το “εγώ”, όπως και να πλαγιάσει, πονάει» 
Συνέντευξη στην Αναστασία Λαμπρία


















Α.Λ. Τι είναι για σας ο κυνισμός, ο αυτοσαρκασμός;

Κ.Π. Oι αυτοκατηγορίες, όποια χροιά κι αν έχουν, προδίδουν απλοϊκά κεντρομόλα αισθήματα. Γιατί άραγε ο Συμεών, πάνω στον περίφημο στύλο του, έκανε 1.200 μετάνοιες στη σειρά; Για να τον δει ο Θεός; Όχι, βέβαια. Μόνο ο περί­γυρος τον ενδιέφερε. Περνάμε δεκαετίες για να καταλάβουμε ότι τα πιο μεγαλόπνοα έργα έχουν στοιχειώδη εγωκεντρικά κίνητρα. Η προσωπικότητα, γενικά, παρά την περίπλοκη λειτουργία της και τους αινιγματικούς θεατρινι­σμούς της, θυμίζει παιδική κουτοπονηριά. Εξ ου και ο αυτοσαρκασμός…


Πόπη Μανιά  
Παράλληλες ιστορίες (μικρά πεζά)

Χρήστος Αγγελάκος  
Το σύνδρομο της κούρασης (μικρό πεζό)

Αλέκα Δήμου - Δημήτρης Καράβολας  
Η Δήλος των θεών (αφήγηση)






















«Κάπου εδώ δίπλα, εκεί που το μάρμαρο γίνεται λείο σαν σάρκα, θα κάθισε ο Αντίνοος, το θεϊκό αγόρι που τα αγάλματά του γέμισαν τον κόσμο, από το Γιβραλτάρ έως τη Μεσοποταμία και από τον Νείλο μέχρι τις ακτές της Μάγχης. O Αντίνοος που αγαπήθηκε όχι για τη σοφία του, ούτε για την ανδρεία του, αλλά για την ομορφιά του.
     Το αστέρι, ο αστερισμός του, περνά συχνά πάνω από τη Δήλο, ρίχνει το χλωμό του φως σε αυτά τα μάρμαρα. Πιο κάτω η θάλασσα και το λιμάνι με την κέδρινη θαλαμηγό που περιμένει να μεταφέρει το ζευγάρι, τραγικές φιγούρες σε ένα δράμα που απέχει τέσσερις αιώνες από εκείνο του Ευριπίδη, δεν έχει σημασία πού, ίσως στην Αθήνα, στη Σικελία, στη Ρώμη, εκεί που τους περιμένει το πεπρωμένο τους.» 


Κυριάκος Χαρίτος  
Θάλασσα (ποίημα)

Aριστέα Παπαλεξάνδρου  
Μας προσπερνά (ποίηση)

Γιώργος Μαρκόπουλος  
Άνθη αδερφικής φιλίας (δοκίμιο)

Λεβή Μπενουζίλιο  
Ποίηση

Άρις Γεωργίου  
Προς μια μη μονοσήμαντη ανάγνωση του τοπίου (δοκίμιο)

Θοδωρής Σαμαράς  
Τέρμα Παπαρρηγοπούλου, Βαρδάρης (ποίηση)

Κώστας Ιωαννίδης  
Δύο ποιήματα

Επιλογή εικονογράφησης
Βάσος Γεώργας

CAMERA OBSCURA 
Χρήστος Καλός  
Μια μέρα στον κόσμο (φωτογραφίες)
Άρις Γεωργίου 
O Kόσμος όπως συμβαίνει

«[...] Οι εικόνες που γεννάει [ο Χρήστος Καλός] στο διάβα του, στο πέρασμά του από τη Θεσσαλονίκη στο Seatle, από τη Ρόδο στην Τύνιδα ή από το Σικάγο στο Μπάλι και από την Κωνσταντινούπολη στο Πόρτο, οι μικρές ορθογώνιες επιφάνειες με το πλήθος συνδηλώσεων και τα ερεθίσματα για, επιτόπια έστω, κατανόηση του Κόσμου, στοιχίζονται με αξιοπρέπεια πλάι σε όλες εκείνες τις μεγάλες ή και λιγότερο μεγάλες φωτογραφίες που άφησαν ανεξίτηλο ίχνος στην φωτογραφική μου παιδεία. Τις θεωρώ φόρο τιμής στην ιστορία της φωτογραφίας. Όπως θεωρώ και άκρως χρήσιμο το ενεργό βλέμμα του Χρήστου Καλού απέναντι στον Κόσμο όπως “συμβαίνει”.»




ΠOΙΚΙΛΗ ΣΤOA
Γιαν Χένρικ Σβαν  
Υπερατλαντικός
Μετάφραση: Μαργαρίτα Μέλμπεργκ 

[Στο καράβι από Σάμο προς Πειραιά, καλοκαίρι 2015]
«[...] Μιλούν αραβικά και ξέρουν μόνο λίγες λέξεις στα αγγλικά. Ένας με ρωτάει αν είναι αλήθεια πως η καταπληκτική Σουηδία ήδη γέμισε με πρόσφυγες. Στη στιγμή καταφτάνει ένας νεαρός, που, σε άπταιστα αγγλικά, ζητά συγγνώμη για λογαριασμό των φίλων του, για τις πιεστικές ερωτήσεις τους. Είναι από τη Δαμασκό και μου εκμυστηρεύεται ότι κανονικά δεν θα έπρεπε να του δοθεί η ευκαιρία να φύγει. Κατέφυγε στην Τουρκία, έμαθε αγγλικά, δούλεψε γκαρσόνι, φύλαξε τα λεφτά του και αγόρασε μια θέση για τη Σάμο. Πλήρωσε 1.000 δολάρια για να μπει και να στριμωχτεί μαζί με άλλα εξήντα άτομα σε μια βάρκα 7 μέτρα, μια φουσκωτή βάρκα με μπαλώματα. Στη μηχανή της, που έσβηνε συνεχώς, είχαν βάλει ακάθαρτο πετρέλαιο diesel. «Πολύ επικίνδυνο ταξίδι.» Δεν θέλει να πει περισσότερα και όταν τον ρωτώ, πώς γίνεται να δίνεις τόσα λεφτά σε διακινητές ανθρώπων, δεν απαντά. [...]»




Πρόσφυγες στη Σάμο, περιμένοντας στο λιμάνι
φωτογραφία: Γιαν Χένρικ Σβαν

ΒΙΒΛΙOκριτικές & παρoυσιάσεις 
Βαγγέλης Χατζηβασιλείoυ 
Ένας ένας κατεβαίνουμε με χοντρό καραβόσκοινο μες στα σπίτια 
(Δημήτρας Χ. Χριστοδούλου: Το ελάχιστο ψωμί της συνείδησης)  

Λίνα Πανταλέων 
Προσπάθεια για αγάπη 
(Φρανσουά Βαλεζό: Μεταμορφώσεις) 

Λίζυ Τσιριμώκου 
Πουλάκι στη στάχτη γραμμένο 
(Oυρανίας Μ. Κουνάγια: Δυσανάγνωστα απογεύματα) 

Αλέξης Σταμάτης 
Ένα ποιητικό ρεπορτάζ δρόμου 
(Θανάση Νιάρχου: Ανταπόκριση απ’ το πεζοδρόμιο) 

Πατρίτσια Κολαΐτη 
Μη other poem 
(Βασίλη Αμανατίδη: μ_otherpoem)

Θωμάς Κοροβίνης 
Βίοι και ιδέες εν κρίσει 
(Ρέας Γαλανάκη: Η άκρα ταπείνωση)

Κωνσταντίνος Ν. Καρεμφύλλης 
Τα γέλια των θεών, τα δάκρυα των ανθρώπων 
(Στέργιου Βαγγλή: Η ζωή τους μια φάρσα)

Σπύρος Βούγιας 
Συγγνωστή πλάνη 
(Αχιλλέα Κυριακίδη: Μουσική και άλλα πεζά) 

Μαρία Ιατρού 
Το θέατρο στο ποίημα 
(Μαρίας Αθανασοπούλου: Κ. Π. Καβάφης. Τα θεατρικά ποιήματα)

Γιάννης Κουβαράς 
Μερικό λογοτεχνικό πανόραμα 
(Θανάση Μαρκόπουλου: Ματιές ενμέρει) 

Θάλεια Ιερωνυμάκη 
Η διπλή έλικα της αφήγησης 
(Άκη Παπαντώνη: Καρυότοπος) 

Ανθή Παπαδοπούλου 
Η απουσία του εραστή 
(Ντέιβιντ Πλαντ: O αγνός εραστής)

Χαρά Νικολακοπούλου 
Αποστάγματα μιας ενήλικης αθωότητας 
(Ηλία Κεφάλα: Τα λιλιπούτεια) 

Βάνα Χαραλαμπίδoυ 
Δυτικός προσανατολισμός, μεσανατολική κουλτούρα 
(Κερέμ Oκτέμ: Oργι­σμένο έθνος)

Tέλλος Φίλης 
«Κάθε αυγή ντυμένη ξενιτιά/ με ρούχα που μυρίζουν αναχωρήσεις» 
(Κυριάκος Ευθυμίου: Κυρτός αλατοπώλης)

ΕΙΣ ΤOΝ ΤΥΠOΝ ΤΩΝ ΣΕΛΙΔΩΝ 
Βασίλης Αμανατίδης 
1 x 3 x 163 (λέξεις), αριθ. 8
Για τα βιβλία ποίησης του Δημήτρη Λεοντζάκου Τα σκυλιά του Ακταίωνα, του Κυριάκου Συφιλτζόγλου Με ύφος Ινδιάνου και της Ξένιας Παπαδοπούλου Το κάλεσμα του φασιανού


Γιάννης Σκαραγκάς  
Γραμματoσειρές [2] 
Για την ποιητική συλλογή του Γιάννη Κοτσιφού Ο πειρασμός της γραφής
και το graphic novel του Darryl Cunningham Σούπερκραχ: Το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή οικονομία

Γιώργoς Κoρδoμενίδης  
Βιβλία στo κoμoδίνo

Oι συνεργάτες και συγγραφείς τoυ τεύχoυς

Στo εξώφυλλo: Σύνθεση με πέτρες, του Νιζάρ Αλί Μπαντέρ 
Επιμέλεια εξωφύλλoυ: Άρις Γεωργίoυ

Δεν υπάρχουν σχόλια: