5.8.14

Πόλεμος στο Κέντρο Κινηματογράφου



της Βένας Γεωργακοπούλου

πηγή: http://www.efsyn.gr   (Εφημερίδα των Συντακτών)


ΤΟ Δ.Σ. ΣΕ ΕΚΤΑΚΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, ΜΟΝΟ ΤΟΥ, ΕΚΟΨΕ ΔΥΟ ΠΟΛΥΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Πόσο νόμιμο είναι να απορρίπτεται η εισήγηση του γενικού διευθυντή, Γρηγόρη Καραντινάκη; «Καταστρατηγείται ο νόμος», δηλώνει ο Γιώργος Παπαλιός. Γιατί ο μουσικοσυνθέτης Γιάννης Γλέζος, μέλος του Δ.Σ., κατηγορεί τον Καραντινάκη ότι ενισχύει ταινίες δικών του [ανθρώπων]; Γιατί το Δ.Σ. τις τιμωρεί εξαφανίζοντάς τες από τις επιχορηγήσεις;


Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου έχει δει και περάσει πολλά. Μέχρι και συμβολική κατάληψη των γραφείων του από σκηνοθέτες για να δοθούν επιτέλους οι εγκεκριμένες επιχορηγήσεις. Αυτό που όμως συμβαίνει τον τελευταίο καιρό δεν έχει ξαναγίνει. Ενα «πραξικόπημα» των πέντε νεοδιορισμένων (από τον Πάνο Παναγιωτόπουλο) μελών στο 7μελές Δ.Σ. εναντίον του γενικού διευθυντή Γρηγόρη Καραντινάκη, που στρέφεται ουσιαστικά εναντίον του ίδιου του κινηματογράφου, και δη της νέας γενιάς σκηνοθετών.
Πώς αλλιώς να εξηγηθεί η απόφαση που πήρε το Δ.Σ., σε έκτακτη συνεδρίαση την Παρασκευή, να κόψει τις δύο από τις τρεις ταινίες μεγάλου μήκους, που είχε αποφασίσει και εισηγηθεί τη χρηματοδότησή τους λίγες μέρες νωρίτερα ο κ. Καραντινάκης, δηλαδή το «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου και το «Park» της Σοφίας Εξάρχου, και να δώσει χρήματα (180 χιλ. ευρώ) μόνο σε ΜΙΑ (και, μάλιστα, για παιδιά και εφήβους), στα «Χάρτινα πουλιά» του Βασίλη Ντούρου;
Και στον μεν Αργύρη Παπαδημητρόπουλο, που ξεκίνησε εδώ και λίγες μέρες γυρίσματα στην Αντίπαρο, απηυδισμένος από την καθυστέρηση απάντησης του Κέντρου στην έγκαιρα κατατεθειμένη του πρόταση, λένε «ξαναπέρασε όταν τελειώσεις την ταινία», για να του δώσουν δηλαδή τα ψίχουλα, το μικρό βοήθημα που προβλέπεται για τις ολοκληρωμένες ταινίες. Στη δε Σοφία Εξάρχου, που έχει διακριθεί με το σενάριό της σε ξένα φεστιβάλ, έχει επιλεγεί από το εκλεκτικό Sundance για το εργαστήρι σκηνοθεσίας του και είναι έτοιμη για γυρίσματα, δίνουν ένα χαρτζιλίκι 5 χιλ. ευρώ για να ξαναγράψει το σενάριο! Της βάζουν, δηλαδή, κανονικό φρένο.
Και όλα αυτά τα αναπτυξιακά έγιναν σε μια έκτακτη συνεδρίαση, από την οποία απουσίαζε ο πρόεδρος του Δ.Σ. Πέτρος Μάρκαρης (σύμμαχος του γενικού διευθυντή), αλλά και ο ίδιος ο Γρηγόρης Καραντινάκης. Αρνήθηκε να παραστεί -και ενημέρωσε και τον υπουργό Πολιτισμού- αφού διάβασε επιστολή μέλους του Δ.Σ. στον Τύπο, του Γιάννη Γλέζου, την οποία θεώρησε συκοφαντική. Σύμφωνα με τον μουσικοσυνθέτη, ο κ. Καραντινάκης δίνει χρήματα σε σκηνοθέτες που «υπογράφουν υπέρ της παραμονής του στο ΕΚΚ».
Εκτός, όμως, από εκδικητική απέναντι στους Ελληνες σκηνοθέτες που όντως με επιστολές τους ζητούν εδώ και καιρό, όπως άλλωστε και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, την παραμονή του Καραντινάκη στο Κέντρο, η απόφαση του Δ.Σ. είναι και στα όρια της νομιμότητας. Λίγο να ξέρεις τον κινηματογραφικό νόμο (Γερουλάνου), που χύθηκε αίμα για να ψηφιστεί το 2010 και να μπει το σινεμά μας στον 21ο αιώνα, με όλα τα σωματεία στοιχημένα απέναντί του και τους νέους σκηνοθέτες να τον απαιτούν, το καταλαβαίνεις.
Το λέει, όμως, σαφώς και στην «Εφ.Συν.» ο Γιώργος Παπαλιός, πρώην πρόεδρος του ΕΚΚ, αλλά και του Δ.Σ. του, που παραιτήθηκε πέρυσι διαμαρτυρόμενος για την παρέμβαση στελεχών του ΥΠΠΟ (επί Πάνου Παναγιωτόπουλου και πάλι) υπέρ του Γιάννη Σμαραγδή.
«Δεν έχει ξαναγίνει το Δ.Σ. να απορρίπτει εισήγηση του γενικού διευθυντή. Καταστρατηγείται ο νέος νόμος, που ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο έγινε. Για να υπάρχει στο ΕΚΚ, όπως σε όλα τα Κέντρα Κινηματογράφου του κόσμου, ένας και μόνον υπεύθυνος, που θα αποφασίζει, μαζί με τους ειδικούς συνεργάτες που επιλέγει, ποιες ταινίες θα χρηματοδοτηθούν. Ούτε εκπρόσωποι σωματείων, ούτε άσχετοι με το σινεμά. Το Δ.Σ. δεν μπορεί να απορρίψει ταινίες που εισηγείται ο γενικός διευθυντής, εκτός βέβαια από ακραίες περιπτώσεις (πορνό ας πούμε). Ο ρόλος του είναι υποστηρικτικός, ασχολείται με την ευρύτερη πολιτική του Κέντρου (κατευθύνσεις κ.λπ.) και, βέβαια, ελέγχει και αν δημιουργούνται προβλήματα στον προϋπολογισμό (υπερβάσεις κ.λπ.). Τίποτα από όλα αυτά δεν ισχύει τώρα. Αναρωτιέμαι με ποια κριτήρια έκοψαν τις ταινίες του Παπαδημητρόπουλου και της Εξάρχου; Ξέρουν σενάρια και προϋπολογισμό; Οι παραγωγοί των κομμένων ταινιών μέχρι και στη Δικαιοσύνη μπορούν να προσφύγουν».
Το ίδιο σκληρή γλώσσα χρησιμοποίησε και ο Γρηγόρης Καραντινάκης. Στην ανακοίνωση (!) του Δ.Σ. του ΕΚΚ απάντησε αμέσως με δική του. Καταγγέλλει ότι η απόφαση της έκτακτης συνεδρίασης της Παρασκευής «απεμπολεί τον θεσμικό ρόλο του γενικού διευθυντή και καθιστά το Δ.Σ. υπεράνω του νόμου». Συγχρόνως αποδομεί τον θριαμβικό χαρακτήρα με τον οποίο τα πέντε από τα εφτά μέλη του Δ.Σ. (ο πρόεδρος απών, μια ψήφος λευκή) επένδυσαν τις αποφάσεις τους, ότι δηλαδή δίνουν 1.122.500 ευρώ σε ταινίες έξι διαφορετικών προγραμμάτων, τη στιγμή που λίγες μέρες πριν (Δευτέρα, 28 Ιουλίου) είχαν κατεβάσει τα 809 χιλ. ευρώ της εισήγησης του γενικού διευθυντή σε 351 χιλ.
«Η απόφαση του Δ.Σ. στοχεύει στη δημιουργία εντυπώσεων», δηλώνει ο κ. Καραντινάκης. «Το πραγματικό ποσό, το οποίο αποφάσισε, είναι 474.000 €, σε αντίθεση με τον σχεδιασμό των 809.000 € που κατέθεσα. Το Δ.Σ. για να φτάσει στο ποσό του 1.122.500 € συμπεριλαμβάνει ποσά που αφορούν αποφάσεις προγενέστερου Δ.Σ. για ποσόν 488.500 €, που έχουν ανακοινωθεί ήδη στον Τύπο (16.4.2014) και δεσμεύει ποσά για προγράμματα χρηματοδότησης, των οποίων οι ταινίες που έχουν κατατεθεί σε αυτά δεν έχουν ακόμα αξιολογηθεί. Αύξησε δηλαδή το ποσό των 351 χιλ. ευρώ, για το οποίο είχε λάβει απόφαση στην προηγούμενη συνεδρίασή του, στο ποσό των 474.000 €, αλλά μείωσε στα μάτια της κινηματογραφικής κοινότητας την αξιοπιστία και το κύρος των δύο θεσμικών του οργάνων».
Είναι φανερό ότι η κρίση στο ΕΚΚ και η σύγκρουση δυο γραμμών στο ελληνικό σινεμά δεν μπορεί να συνεχιστεί. Την καλύτερη και πιο δυναμική εποχή του κινηματογράφου μας κάποιος, λέγε με Πάνο Παναγιωτόπουλο, επανέφερε στο Κέντρο παλιές και φανατισμένες φωνές που κόβουν και περιφρονούν τις νέες δυνάμεις. Η νέα ηγεσία του ΥΠΠΟ, που ξέρουμε ότι ανησυχεί και παρακολουθεί τις εξελίξεις, είναι καιρός να επαναφέρει την τρωθείσα νομιμότητα και την ηρεμία στο Κέντρο. Στο κάτω κάτω όπως τους διόρισε ο Παναγιωτόπουλος, μπορεί ο Κωνσταντίνος Τασούλας να τους ξεδιορίσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: