Ο φίλος που βιάστηκε να περάσει "απέναντι"
Ο Δημήτρης Αρμάος (γεννημένος στην Άμφισσα το 1959), που πέθανε χτες, μπορεί να μην ήταν γνωστός στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό, όμως ήταν ένας ξεχωριστός άνθρωπος των γραμμάτων, που με τον πρόωρο θάνατό του καταγράφουν μια σημαντική απώλεια.
Φιλόλογος (δρ. Φ. 2004) με σπάνια μόρφωση και καλλιέργεια, ενδιαφερόταν πρωτίστως για τη θεωρία και την ερμηνεία της λογοτεχνίας, την κριτική και την εκδοτική των κειμένων, την πρόσληψη και τη διδασκαλία τους (δημοσιεύσεις από το 1978 κ.εξ.).
Υπήρξε επίσης επί δεκαετίες εξαιρετικός επιμελητής εκδόσεων, από τους καλύτερους που διέθετε η χώρα.
Η εργογραφία του, όπως καταγράφεται στη βάση δεδομένων της ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ, είναι εντυπωσιακή:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Κριτικογραφία | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Κεντώντας και συρράπτοντας τον χρόνο [Ελένη Κεφάλα, Χρονορραφία], Περιοδικό "Poetix", τχ. 12, Φθινόπωρο 2014-Χειμώνας 2015 Errant ή flâneur και όχι itinérant ή ambulant [Γιάννης Πατίλης, Μικρός Τύπος: Το λογοτεχνικό περιοδικό], Περιοδικό "Νέο Πλανόδιον", τχ. 2, Καλοκαίρι 2014 Έμιλι Ντίκινσον: στα όρια «κλασικού» και «μοντέρνου», "The Athens Review ofBOOKS", τχ. 41, Ιούνιος 2013 «Βέρα»: Ανθεκτικά διλήμματα [Όσκαρ Ουάιλντ, Βέρα η μηδενίστρια], "Η Αυγή", 16.10.2012 Η σύγκρουση ομάδας και ατόμου [Farhad Dalal, Η ομαδική ανάλυση μετά τον S. H. Foulkes], "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα", 25.4.2010 Αξιώθηκα να τον γνωρίσω το 1983, στο φιλόξενο σπίτι του Ξενοφώντα Μπρουντζάκη, τότε στα Εξάρχεια. (Συχνά στη συντροφιά ήταν και ο Αντρέας Ροδίτης, που μετά από χρόνια τον είδα παρουσιαστή τηλεοπτικών εκπομπών.) Λιγότερο μιλούσα και περισσότερο άκουγα τους δυο τους, τον Αρμάο και τον Μπρουντζάκη, να συζητούν (με γνώσεις που μου προκαλούσαν δέος και θαυμασμό) για συγγραφείς (και για βιβλία) που δεν ήξερα καλά ή και αγνοούσα εντελώς ή για πτυχές του έργου τους που δεν με είχαν απασχολήσει ποτέ. Όταν, μετά από τέσσερα χρόνια, αποφάσισα να βγάλω το Εντευκτήριο, ήταν αυτονόητο πως θα επιδίωκα τη συνεργασία τους. Ο Αρμάος προίκισε το πρώτο τεύχος με δύο κείμενα: Το ένα («Ένα τοπίο in progress. Οι παρεκκλίσεις της μέθης και η μέθη των παρεκκλίσεων»), κριτική δύο βιβλίον· το ένα του Σωτήρη Τριβυζά (Κίβδηλο φεγγάρι), το άλλο του Κωστή Παπαγιώργη (Περί μέθης). Το δεύτερο κείμενο, με το ψευδώνυμο Φάμπιο ντελ Καβάλλο και υπό τον τίτλο «Ποιος θυμάται τον Nivasio Dolcemare», αναφερόταν στον Αλμπέρτο Σαβίνιο και στον Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα. Συνεργασίες του δημοσιεύτηκαν επίσης στο τχ. 3 (1988), μ' ένα κείμενο για τον Ζήσιμο Λορεντζάτο, και στο τχ. 6 (1989), μ' ένα ομοιοκατάληκτο ποίημα.
Tο ποίημα του Δημήτρη Αρμάου που δημοσιεύτηκε στο τεύχος 6
του Εντευκτηρίου
Μεσολαβεί ένα κενό επτά χρόνων (!), καθώς οι βιοποριστικές ανάγκες είχαν περιορίσει ασφυκτικά τον χρόνο του, και επανεμφανίζεται στο τεύχος 37/1 (1996), με τη σπονδυλωτή ποιητική σύνθεση «Ηθογραφία» (την οποία μάλιστα αφιερώνει του Γιώργου για τη ρεμπέτική του συμβουλή ― του είχα πει, κάποια στιγμή, πως όταν ήμουν εντελώς άκεφος ή σεκλετισμένος άκουγα ρεμπέτικα και βαριά λαϊκά...) Σε ακόμη πιο προσωπικό επίπεδο, δεν θα ξεχάσω ποτέ πως επειδή ήμουν προβληματισμένος για το αν έπρεπε να εκδώσω μερικά μικρά πεζά που είχα γράψει, έσπευσε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να μου στείλει ―για να με ενθαρρύνει εμπράκτως― δύο χειροποίητα αντίτυπα του βιβλίου μου. Στη σύντοφο της ζωής του Ζωή Μπέλλα και στους λοιπούς οικείους εκφράζω τα πιο θερμά μου συλλυπητήρια. Γιώργος Κορδομενίδης |
2 σχόλια:
Να μη μας διαφύγει -επειδή δε βρίσκεται στη βάση δεδομένων της Biblionet- το κολοσσιαίο έργο του Δημήτρη μεταγραφής σε πεζό λόγο και επιμέλειας της "Ιλιάδας" (σσ 656):
http://www.maistros.info/oldsite/arhaia-grammateia.html
Υπάρχει στη βάση της βιβλιονέτ. Η μεταγραφή σε πεζό λόγο είναι ανωνύμου. Του Δημήτρη είναι η επιμέλεια, φιλολογική και τυποτεχνική.
http://www.biblionet.gr/book/75459/%CE%8C%CE%BC%CE%B7%CF%81%CE%BF%CF%82/%CE%99%CE%BB%CE%B9%CE%AC%CE%B4%CE%B1
Τυποτεχνικά έχει επιμεληθεί και την έκδοση της Οδύσσειας, σε φιλολογική επιμέλεια Ντίνας Σαμοθράκη.
Και στα δύο έργα, ο Δημήτρης είχε την πατρότητα της πρότασης και τον σχεδιασμό της έκδοσης, στο πλαίσιο της φιλίας μας και της γενικότερης συνεργασίας μας.
Δημοσίευση σχολίου