22.7.13

Περιοδικομανής 26 ετών και 100 τευχών…



του Γιώργου Κορδομενίδη*

πηγή: http://www.efsyn.gr [Εφημερίδα των Συντακτών]


Περιοδικομανή με έκανε το γεγονός ότι σύχναζα στο «άντρο» της Διαγωνίου, του Ντίνου Χριστιανόπουλου, πρώτα στη Στρ. Καλλάρη 5 και μετά στη Μητροπόλεως 19. Την κατάστασή μου επιδείνωσε η συναναστροφή μου με τον αείμνηστο φίλο Γιώργο Ιωάννου και ο θαυμασμός μου για το περιοδικό Φυλλάδιο, το οποίο έγραφε εξ ολοκλήρου μόνος του και μόνος του το τύπωνε. Το κλείσιμο της Διαγωνίου, το 1983, στέρησε την πόλη από ένα περιοδικό με πολύχρονη παρουσία και προσφορά· το κενό έσπευσαν να καλύψουν ο Λογοτεχνικός Παρατηρητής και Το Τραμ, στην τρίτη του διαδρομή. Το 1985, όταν γιορτάστηκαν τα 2.300 χρόνια από την ίδρυση της Θεσσαλονίκης, οργάνωσα δύο αφιερώματα (στο Εμείς, που εξέδιδε για το προσωπικό της η Εθνική Τράπεζα ―όπου εργαζόμουν―, και στο Διαβάζω), ενώ συνεργάστηκα και με τον Κώστα Μαυρουδή για το ανάλογο αφιέρωμα του Δέντρου. Ολα αυτά ήταν ένα είδος προπαίδευσης για το επόμενο, μεγάλο βήμα.
Η ιδέα για έκδοση περιοδικού προέκυψε το 1986, όταν, συμπτωματικά, βρέθηκα ξέμπαρκος από οποιαδήποτε δημοσιογραφική απασχόληση. Αμφιταλαντεύτηκα αρκετά για το αν η έκδοση του Παρατηρητή και του Τραμ άφηναν χώρο για ένα ακόμη περιοδικό. Η έμφαση που έδωσαν και τα δύο στους λογοτέχνες της Θεσσαλονίκης και στην παραγωγή τους με έκανε να ξανοιχτώ σε συνεργάτες από την υπόλοιπη Ελλάδα (όχι μόνο από την Αθήνα) και από τους Ελληνες του εξωτερικού. Μια επεξήγηση του Χριστιανόπουλου για τον τίτλο Εντευκτήριο ενός βιβλίου με μεταφράσεις του μου ενέπνευσε τον τίτλο του περιοδικού. Ο μέντοράς μου, εν αγνοία του, είχε γίνει και «νονός» του κυοφορούμενου «παιδιού» μου. (Χρόνια μετά, σε μια συνέντευξή του, μου απέδωσε έλλειψη ευρηματικότητας, αν και λίγο αργότερα, ιδιωτικά, με επιστολή του, μου ζήτησε συγγνώμη. Τα έχουν αυτά οι μεγάλες φιλίες…)
Το πρώτο τεύχος, με «Σελίδες για την φυλακή», κυκλοφόρησε στις αρχές Νοεμβρίου του 1987. Η συνέχεια καθρεφτίζεται στα 99 τεύχη που ακολούθησαν (συνολικά: 98 «σώματα» και 1 εκτός σειράς).

* Ο Γιώργος Κορδομενίδης διευθύνει το λογοτεχνικό περιοδικό «Εντευκτήριο» που, με το τρέχον 100ό τεύχος (Ιανουάριος-Μάρτιος 2013), συμπληρώνει 26 χρόνια αδιάλειπτης προσφοράς και παρέμβασης στην πνευματική ζωή του τόπου.

Φωτογραφία: Άρις Γεωργίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: