17.6.14

Καλοκαιρινές σελίδες λογοτεχνίας









Μικρά λογοτεχνικά «διαμάντια» βρίσκει κανείς στις σελίδες του 104ου τεύχους του «Εντευκτηρίου», που πρόσφατα κυκλοφόρησε. Ποίηση, πεζό, διήσημα, δοκίμιο, κριτική, φωτογραφία διεκδικούν το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
Ο Χαρούκι Μουρακάμι καλεί τους αναγνώστες σε μία βόλτα στο Κόμπε, ενώ η Βάνα Χαραλαμπίδου γράφει για την Ινδία, μία χώρα που μόνοn ένας Δυτικός θα μπορούσε να αντιμετωπίσει με γραφικότητα, όπως χαρακτηριστικά καταλήγει η ίδια.
Ο Βούγαρος συγγραφέας Τοντόρ Τοντόροβ παρουσιάζεται από τη Ζντράβκα Μιχάλοβα, η οποία και μεταφράζει τρία πεζά του. Αντίστοιχα, τις «Περιπλανήσεις» της Σερβίδας Γιελένα Λένγκολντ απέδωσε στα ελληνικά η Ισμήνη Ραντούλοβιτς, ενώ ο Θωμάς Λινάρας γράφει για τον Βάλτερ Μπένγιαμιν.
Την ενότητα της λογοτεχνίας στο τεύχος αυτό, όπως και το εξώφυλλό του, κοσμούν έργα του Ντίνου Πετράτου, για τη δουλειά του οποίου ο Γιάννης Βαρβέρης είχε γράψει: «Οι αρχαιοπρεπείς κεφαλές του Ντίνου Πετράτου διαθέτουν το ψύχος του ακινητοποιημένου ιστορικού χρόνου. Πρόκειται για ένα ψύχος νομιζόμενο, αφού με την αισθητική και την αυστηρότητά του διεμβολίζει το παχύρρευστο σήμερα και του διδάσκει τη ραδινότητα των αρχαίων μορφών».


Έργο του Ντίνου Πετράτου, από την εικονογράφηση του τεύχους

Η Camera Obscura, το ειδικό τετράχρωμο ένθετο 16 σελίδων για την καλλιτεχνική φωτογραφία, παρουσιάζει έργα της Κατερίνας Νούκα, υπό το γενικό τίτλο «Αδιόρατα σταυροδρόμια», για τα οποία γράφει, μεταξύ άλλων, ο Ηρακλής Παπαϊωάννου: «[…] Η διαπραγμάτευση του εσωτερικού χώρου καλεί εδώ τα πράγματα, στη λιγοστή ώρα της μέρας που το φως από το παράθυρο της κουζίνας πλάθει τη μικρή αυτή δραματική σκηνή, να μετεωριστούν στην κόψη ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, χαρίζοντας στις φωτογραφίες μια διάσταση υπόγεια αυτοβιογραφική και ευρύτερα υπαρξιακή. Ως μικροτοπία αναδύονται τελικά από μια περιοχή που η Κατερίνα γνώρισε καλά: τη σπουδή στην ταπεινότητα και την άσκηση στο ελάχιστο [...]».



Φωτογραφίες της Κατερίνας Νούκα


Ακόμη, πολλοί σημαντικοί άνθρωποι των γραμμάτων υπογράφουν τις βιβλιοκρισίες του τεύχους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: