24.3.12

ΠΕΘΑΝΕ Ο ΤΟΝΙΝΟ ΓΚΟΥΕΡΑ

Την τελευταία του πνοή άφησε στα 92 του χρόνια, ο γνωστός σεναριογράφος και ποιητής Τονίνο Γκουέρα.

















Η κατάσταση της υγείας του είχε επιδεινωθεί το τελευταίο διάστημα.
Υπήρξε στενός συνεργάτης του Θόδωρου Αγγελόπουλου, του Φεντερίκο Φελλίνι, του Μικελάντζελο Αντονιόνι και των αδελφών Ταβιάνι.
Με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο συνεργάσθηκαν, μεταξύ των άλλων, για τη συγγραφή του σεναρίου του «Μελισσοκόμου», του «Τοπίου στην ομίχλη», του «Μετέωρου βήματος του πελαργού» και της «Σκόνης του χρόνου».
Ο Γκουέρρα είχε “συλλάβει” το σενάριο των ταινιών του Φελίνι: «Καζανόβα», «Πρόβα ορχήστρας», «Αμαρκόρντ», «Τζίντζερ και Φρεντ» και «Το Πλοίο φεύγει».
Οι ποιητικές του συλλογές «Scaraboc» και «Ι Βu» κέρδισαν πολλά από τα εγκυρότερα ιταλικά λογοτεχνικά βραβεία.

17.3.12

Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ 2012 ΣΤΟ UNDERGROUND ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ


Οκτώ ποιητικά-θεατρικά αναλόγια περιλαμβάνει η εκδήλωση που οργανώνει το περιοδικό «Εντευκτήριο» την Τετάρτη 21 Μαρτίου, ώρα 9 μ.μ., στον χώρο του (Underground Εντευκτήριο, Δεσπεραί 9, περιοχή Διεθνούς Εκθέσεως) συμμετέχοντας για μια ακόμη χρονιά στον εορτασμό της  Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης. 

Για τον σκοπό αυτό στη φετινή διοργάνωση, που πραγματοποιείται και πάλι με την υποστήριξη του Κέντρου Πολιτισμού Θεσσαλονίκης (φορέα που ανήκει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας), συμπράττει με οκτώ θεατρικές ομάδες της πόλης. 

Συγκεκριμένα, στην εκδήλωση συμμετέχουν (με αλφαβητική σειρά):

Angelus Novus / Θέατρο ΟΡΑ (θα παρουσιάσει αποσπάσματα από τον «Νεκρόδειπνο» του Τάκη Σινόπουλου)

Εργαστήριο Μουσικού Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. (μελοποιημένα ποιήματα του Σαίξπηρ, του Βύρωνα και του Χόφμαν)

Θέατρο Τέχνης «Ακτίς Αελίου» (ποίηση Δημήτρη Δημητριάδη, Σταύρου Ζαφειρίου, Ματίνας Μόσχοβη, Βασίλη Παπαγεωργίου)

Μαύρος Γάντζος (ποιήματα και τραγούδια του Μπρεχτ από τον «Καλό άνθρωπο του Σετσουάν»)

Ομάδα Τέχνης Oberon (αποσπάσματα από τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» και τη «Γυναίκα της Ζάκυθος» του Διονυσίου Σολωμού)

Passatempo (ποιήματα των Νίκου Παππά, Τάσου Λειβαδίτη, Γιάννη Ρίτσου, Κικής Δημουλά, Νίκου Εγγονόπουλου, Μίλτου Σαχτούρη και νεότερων)

Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» (ποίηση Γιάννη Ρίτσου)

Σχήμα Εκτός Άξονα (αυτοσχεδιασμοί πάνω στο ποίημα του Νικηφόρου Βρεττάκου «Μικροί γαλαξίες»).

Υπενθυμίζεται ότι το «Εντευκτήριο» οργανώνει κάθε χρόνο, ανελλιπώς από το 2003, πάντα σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, τη δική του εκδήλωση στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης, κάθε φορά με διαφορετικό περιεχόμενο. Έτσι, διοργάνωσε επί τρία συνεχή χρόνια τις φημισμένες «ποιητικές ολονυχτίες», όπως και άλλες βραδιές ποίησης με τη συμμετοχή συγγραφέων αλλά και απλών φίλων της ποίησης, καθώς και θεματικές βραδιές όπως «Η ποίηση μεταναστεύει» (με ξένους ποιητές που ζουν στη Θεσσαλονίκη», «Ο Γιάννης Ρίτσος σε εικόνες»,  «Η ποίηση είναι γένους θηλυκού», «Ο διεθνής ΄Ελληνας ποιητής Κ. Π. Καβάφης» κ.ά.

Η είσοδος είναι ελεύθερη

Χορηγός επικοινωνίας: 9,58 fm της ΕΡΤ3

Χορηγός οίνου: Κτήμα Λίγας


5.3.12

ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ 95: ΜΕΓΑΛΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΝΤΙΝΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟ



Δείτε εδώ το trailler του τεύχους, που ετοίμασε ο σκηνοθέτης Ζάχος Σαμολαδάς



Τεύχος 95 (Oκτώβριος-Δεκέμβριος 2011)
240 σελίδες, 10 ευρώ

Μεγάλο αφιέρωμα: Ντίνος Χριστιανόπουλος

Mελετήματα και άρθρα για την ποίηση και την πεζογραφία του,
το δοκιμιακό του έργο, τις μελέτες και τις βιβλιογραφικές του έρευνες,
καθώς και μαρτυρίες για την προσωπικότητά του

Με το λογοτεχνικό του έργο (ποιήματα και πεζά, δοκίμια, μελέτες και βιβλιογραφικές εργασίες), ο Ντίνος Χριστιανόπoυλος (γενν. 1931, Θεσσαλονίκη) έχει κατακτήσει από νωρίς διακεκριμένη θέση στη νεοελληνική γραμματεία του 20ού αιώνα. Ειδικότερα στην πνευματική ζωή της γενέτειράς του, με το έργο του και την προσωπικότητά του, συγκροτεί από μόνος του ένα ιδιαίτερο όσο και πλούσιο κεφάλαιο της πνευματικής της ζωής, καθώς ―εκτός από το προσωπικό του έργο― δημιούργησε το λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό περιοδικό «Διαγώνιος» (που άφησε βαθύ αποτύπωμα στα μεταπολεμικά μας Γράμματα) και τις “παραφυάδες” του: τις Εκδόσεις Διαγωνίου, τη Μικρή Πινακοθήκη «Διαγώνιος» και το καλλιτεχνικό φυλλάδιο «Κόσκινο» ― όλα μαζί έδωσαν βήμα σε εκατοντάδες καθιερωμένους και νέους συγγραφείς και καλλιτέχνες.
Στο έργο και την προσωπικότητα του Χριστιανόπουλου είναι αφιερωμένο το νέο τεύχος του περιοδικού «Εντευκτήριο» που μόλις κυκλοφόρησε, στον απόηχο της ηχηρής άρνησης του ποιητή να δεχτεί το κρατικό Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων 2011 για το σύνολο του έργου του. Στις 170 σελίδες του αφιερώματος συνυπάρχουν άρθρα και μελετήματα για πτυχές του πλούσιου όσο και ποικίλου έργου του με “καταθέσεις” συγγραφέων που αξιώθηκαν να τον γνωρίσουν και να τον συναναστραφούν. 



Το αφιέρωμα “ανοίγει” με το πρωτοδημοσιευόμενο ποίημα του τιμώμενου «Λεβεντόγερος». Στις σελίδες που ακολουθούν:
Ο Γιώργος Κορδομενίδης συντάσσει ένα συνοπτικό όσο και τεκμηριωμένο χρονολόγιο με τους σημαντικότερους σταθμούς του έργου και της ζωής του Χριστιανόπουλου.


Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος σε σκίτσο 
του καθηγητή του Διονύση Γιάκου (1947)



Με την ποιήτρια Ζωή Καρέλλη, παλιά παραλία Θεσσαλονίκης, 1959





Ταξινόμος στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης, 1958

Η Μαρία Ιατρού διατρέχει το σύνολο του ποιητικού του έργου, από την πρώτη ποιητική συλλογή, Εποχή των ισχνών αγελάδων (1950) μέχρι την πιο πρόσφατη, Παράξενο, πού βρίσκει το κουράγιο κι ανθίζει (2010)· όπως γράφει, «το έργο του Χριστιανόπουλου μεγάλωσε σαν επίμονο, μοναχικό δέντρο, καλλιεργημένο με ασκητική αφοσίωση [...], με τις ρίζες του στη λόγια και λαϊκή ελληνική παράδοση αλλά και στον ευρωπαϊκό μοντερνισμό» (πρόκειται για το κείμενο του καθιερωμένου Επαίνου που διαβάστηκε κατά την αναγόρευση του ποιητή σε επίτιμο διδάκτορα της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ, τον Ιούνιο του 2011).






Ο Χρήστος Καββαδάς αναδεικνύει τέσσερις βασικούς άξονες πάνω στους οποίους κινείται η ποίηση του Χριστιανόπουλου: Ο τόπος και οι άνθρωποι - Ο στρατός και η στολή - Η μητέρα - Το τραγούδι· ακόμη, επισημαίνει τις λέξεις που εμφανίζονται συχνότερα στα ποιήματά του, καθώς και τον χαρακτηρισμό της ποίησής του ως «ερωτικής», που της αποδόθηκε εξαρχής. 




Ξυλογραφία του Νίκου Νικολαΐδη για τα Δώδεκα τραγούδια, 1984

Ο Γιώργος Χ. Θεοχάρης στέκεται ιδιαίτερα στον τρόπο με τον οποίο «το βίωμα γίνεται ποίημα πριν γραφεί».



Ο Ρομπέρτο Κάπελ Μπαντίνο, που πρόσφατα μετέφρασε στα ιταλικά τις δύο πρώτες ποιητικές συλλογές του Χριστιανόπουλου, σχολιάζει “στάσεις” της πολύχρονης ποιητικής του διαδρομής· έχει ενδιαφέρον η παρατήρησή του (προεκτείνοντας την άποψη της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, «το πρόβλημα της ερωτικής ελευθερίας σε όλες τις μορφές της είναι, κατά μεγάλο μέρος, πρόβλημα ελεύθερης έκφρασης») ότι: «ο ποιητής που δοκιμάζει τις δυνάμεις του στο θέμα του έρωτα και του αισθησιασμού αναλαμβάνει έργο ταυτόχρονα καλλιτεχνικό και πολιτικό, δηλαδή να δημιουργήσει ύφος και γλώσσα ικανά να ορίσουν με τιμιότητα και ακρίβεια τις αποχρώσεις του κόσμου των αισθήσεων, διευρύνοντας την ελευθερία έκφρασης και γκρεμίζοντας τα όρια της γλώσσας που τη λογοκρίνουν και την καταπιέζουν. Πρόκειται, και είναι ολοφάνερο, για αφιλόξενο έδαφος, πάνω στο οποίο προωθείται η αναζήτηση μιας δύσκολης ισορροπίας μεταξύ των αντίθετων κινδύνων του λυρισμού, της τεχνικότητας ή της ανηθικότητας» (το άρθρο μετέφρασε ο Τόλης Πολυχρονιάδης).



Ο Κρεσέντσιο Σαντζίλιο, που πρώτος μετέφρασε Χριστιανόπουλο στα ιταλικά, το 1973, κάνει λόγο για μια ποιητική φωνή μοναδική στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία, φωνή που «συνδυάζει έναν ακραίο αντικομφορμισμό, επιθετικό και δηκτικό, σχεδόν εικονοκλαστικό, με έναν εκφραστικό ρεαλισμό πραγματικά ρωμαλέο και άμεσα αποτελεσματικό, με μια ποιητική ένταση η οποία στην αμεσότητα της πρότασης και στη συντακτική “γύμνια” του στίχου κατορθώνει να αποκτήσει μια vis dramatica υψηλότατου βαθμού» (μετ. Κάρολου Τσίζεκ και συγγραφέα). 





Ο Δημήτρης Κόκορης και ο Νίκος Δαββέτας σχολιάζουν τον πολιτικό χαρακτήρα ποιημάτων του Χριστιανόπουλου, θέση με την οποία διαφωνεί στο δικό του άρθρο ο Περικλής Σφυρίδης, που επιμένει πως ο ποιητής ήταν και παραμένει «ερωτικός».
Ο Τάσος Καλούτσας γράφει “λοξά” για το έργο του τιμώμενου κρίνοντας την πρόσφατη μονογραφία του Κόκορη «Λόγος γυμνός»: Εισαγωγή στο έργο του Ντίνου Χριστιανόπουλου.



Κάρολος Τσίζεκ, Ν. Γ. Πεντζίκης, Ντίνος Χριστιανόπουλος,
στον ΄Αγιο Πρόδρομο Χαλκιδικής (1976, φωτ.: Γιάννης Βανίδης)


Ο Παναγιώτης Σ. Πίστας φέρνει στην επιφάνεια μερικές όχι ιδιαίτερα γνωστές πτυχές της εργογραφίας του Χριστιανόπουλου: λ.χ., την «πρωτοχρονιάτικη λογοτεχνική έκδοση Διαγώνιος 1958», που περιελάμβανε 7 (αδημοσίευτα τότε) ποιήματά του, 7 μεταφράσεις ποιημάτων, 1 πεζό και 5 βιβλιοκρισίες· επίσης, την “προδρομική” Διαγώνιο του 1952, με κείμενα του Χριστιανόπουλου και των Κίμωνα Οικονόμου, Νίκου Μπακόλα και Ιωάννη Σιβεριώτη (Ιωάννη Παπαδόπουλου)· ενδιαφέρουσες είναι και οι παρατηρήσεις του για την πεζογραφία του Χριστιανόπουλου, που συνήθως χαρακτηρίζεται «παραδοσιακή» (σε αντίθεση με τη «μοντερνιστική» ποίησή του).



Ο Θανάσης Μαρκόπουλος αναφέρεται διεξοδικά στη συλλογή διηγημάτων «Η κάτω βόλτα» (1963, 6η έκδοση 2004), στα υφολογικά και γλωσσικά χαρακτηριστικά της, καθώς και στις κατά καιρούς “μεταμορφώσεις” της με προσθαφαιρέσεις κειμένων.






Ο Κώστας Πλαστήρας γράφει για τις βιβλιογραφικές έρευνες και εργασίες του Χριστιανόπουλου με επίκεντρο τις ελληνικές εκδόσεις στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία από το 1850 μέχρι το 1950, και ο Δημήτρης Κόκορης για το φιλολογικό και το κριτικό του έργο.
Η Σωτηρία Σταυρακοπούλου σχολιάζει τη σχέση του Χριστιανόπουλου με τη λαϊκή μας παράδοση και τον Καραγκιόζη, ενώ ο Δημήτρης Χουλιαράκης γράφει για το μεταφραστικό έργο του ποιητή.





Στο σπίτι του στη Δημ. Πολιορκητού, με τη Μαυρούλα ανάμεσα σε τεύχη του Εντευκτηρίου
(1998, φωτ.: Γιώργος Κορδομενίδης)



Στο αφιέρωμα συμβάλλουν με προσωπικές μαρτυρίες: ο φωτογράφος και γραφίστας Άρις Γεωργίου, ο εκδότης Νίκος Καρατζάς του «Ιανού» (στις εκδόσεις του οποίου συγκεντρώνονται σταδιακά τα βιβλία του Χριστιανόπουλου), και οι συγγραφείς Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου, Γιώργος Κορδομενίδης, Θωμάς Κοροβίνης, Μαρία Κουγιουμτζή, Ηλίας Κουτσούκος, Σπύρος Λαζαρίδης, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Βάνα Χαραλαμπίδου και Γιώργος Χρονάς.



Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ενότητα που “κλείνει” το αφιέρωμα: «Επιλογή επιστολογραφίας (Ιανουάριος 1950 - Ιούνιος 1954)» από το αρχείο του ποιητή, με επιστολές ή μπιλιέτα που του έστειλαν ομότεχνοί του, Θεσσαλονικείς και μη, στα πρώτα χρόνια της παρουσίας του στα γράμματα ― οι: Γιώργος Θέμελης, Τηλέμαχος Αλαβέρας, Ζωή Καρέλλη, Τριαντάφυλλος Πίττας, Τάκης Βαρβιτσιώτης, Μάριος Βαϊάνος, Γ. Ξ. Στογιαννίδης, Δ. Π. Παπαδίτσας, Ρένος Αποστολίδης, Μίλτος Σαχτούρης, Γ. Τσιτσιμπίκος, Οδυσσέας Ελύτης, Ν. Γ. Πεντζίκης, Κ. Ι. Δεσποτόπουλος, Γιάννης Δάλλας, Τ. Κ. Παπατσώνης. Ενδεικτικά: «Στην περίπτωσή σου μπορώ να χαιρετίσω τη συγκινητική και διφορούμενη μαρτυρία μιας απελπιστικής μοναξιάς ―προϊόν μιας ιδιαίτερης ατομικής παθολογίας― και μιας αγάπης αληθινής, που δεν αναλίσκεται στην αυταπάτη αλλά που αναζητεί ανάμεσ’ από τα αντικείμενα του αισθησιασμού και της προτίμησής της την πληρότητα της θρησκευτικής λύτρωσης» του γράφει ο Βαρβιτσιώτης (20.11.1950). «Στο βιβλίο σας βρήκα αυτό που ζητάω πάντα όταν ανοίγω ένα ποιητικό βιβλίο, και σπάνια βρίσκω, ποίηση που βγαίνει από την αγωνία τη σημερινή» του μηνύει ο Σαχτούρης (28.3.1952). «Ο ποιητικός Σας κόσμος βρίσκεται στους αντίποδες του δικού μου, αυτό όμως δεν με εμποδίζει διόλου να κατανοήσω και να επικροτήσω στον βαθμό της επιτυχίας Σας. Δεχθήτε τα θερμά μου συγχαρητήρια καθώς και την ηθική μου συμπαράσταση για τους διωγμούς που Σας κάνανε μερικοί άθλιοι άνθρωποι...» του γράφει ο Ελύτης (2.7.1952). «Δεν μπορεί, παιδί μου, να ’ναι κανείς διαφορετικός δίχως να εξεγείρει τους άλλους. Οι πολλοί, κατά έναν τρόπο, βρίσκουν δίκιο. Πρέπει να προσέχεις. Σε όλα. Πάντοτε...» τον προειδοποιεί, τρυφερά όσο και προφητικά, η Καρέλλη (11.12.1952). «Υπάρχει μια θέρμη παλμού ψυχής που μ’ έκαμε εντύπωση» αναγνωρίζει ο Πεντζίκης. «Ελπίζω να συνεχίσετε, όσο κι αν η πορεία σας είναι τραχιά. Αυτό άλλωστε είναι τέχνη ανιδιοτελής» τον ενθαρρύνει ο Τ. Κ. Παπατσώνης. 



ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ Πολυσέλιδη είναι και στο τεύχος αυτό η ενότητα των βιβλιοκρισιών και παρουσιάσεων. Γράφουν: Βαγγέλης Χατζηβασιλείου (για τη Μαρία Στασινοπούλου),  Γιώργος Συμπάρδης (για τον Αλέξη Πανσέληνο), Κατερίνα Ευαγγελάκου (για τον Λάκη Παπαστάθη), Χριστόφορος Λιοντάκης (για τους Οδυσσέα Ιωάννου - Θάνο Μικρούτσικο), Λίνα Πανταλέων (για τον Δημήτρη Τανούδη), Λάμπρος Σκουζάκης (για τον Διαμαντή Αξιώτη), Ευρυδίκη Παπάζογλου (για τον Στρατή Πασχάλη), Βάνα Χαραλαμπίδου (για τον Λουί ντε Μπερνιέρ) και Βασίλης Τομανάς (για τον Τζόναθαν Λίτελ)· τέλος, στη νέα στήλη «1 x 3 x 163», ο Βασίλης Αμανατίδης γράφει για πρόσφατα βιβλία ποίησης και πεζογραφίας, ενώ στην κλασική πλέον στήλη «Βιβλία στο κομοδίνο», ο διευθυντής του περιοδικού ρίχνει λοξές ματιές σε 40 νέα βιβλία.

ΑΠΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ Ο Σταύρος Ζαφειρίου αποχαιρετά τον ποιητή, πεζογράφο και μεταφραστή Αργύρη Χιόνη.

ΚΑΠΝΙΣΤΗΡΙΟ Η Ζωή Βερβεροπούλου κρίνει πρόσφατες θεατρικές παραστάσεις.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ Στην Camera Obscura, το ένθετο του «Εντευκτηρίου» για τη δημιουργική φωτογραφία, παρουσιάζεται το πορτφόλιο του Αβραάμ Παυλίδη «Ευλαβική μαρτυρία απώλειας». Όπως παρατηρεί ο Ηρακλής Παπαϊωάννου, εδώ ο φωτογράφος φέρνει στην επιφάνεια «εντοπισμένα σπαράγματα χώρων, όπως η σπασμένη κούκλα, η βιομηχανική σχεδιοθήκη, μια λεκιασμένη εικόνα της Σταύρωσης, τα σχεδιασμένα στον τοίχο περιγράμματα εργαλείων που λείπουν [...], στοίβες κιβωτίων με σαπισμένες κονσέρβες. [...] Το αθόρυβο πλησίασμα του Παυλίδη καλεί και αμφισβητεί συγχρόνως τις μνήμες και τις φαντασιώσεις με τις οποίες όλα σχεδόν γύρω μας βρίσκονται επενδεδυμένα, ζητώντας μας να αναλογιστούμε ότι, εκτός από τη φροντίδα των πραγμάτων, τρυφερότητα εμπεριέχει ενίοτε και η ευλαβική μαρτυρία της απώλειάς τους».

Το τεύχος αποστέλλεται με αντικαταβολή 12,50 ευρώ
Παραγγελίες-πληροφορίες:
τηλ. 2310279607

e-mail: entefktirio@translatio.gr ή gkordomenidis@gmail.com

23.1.12

ΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ


Επτά συνεργάτες του Εντευκτηρίου (οι τέσσερις τακτικοί) περιλαμβάνονται ανάμεσα στους βραβευμένους. Το Εντευκτήριο χαίρεται με τη διάκρισή τους και τους συγχαίρει θερμά.

ΜΕΓΑΛΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Ντίνο Χριστιανόπουλο για το σύνολο του έργου του.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ
Απονέμεται ομόφωνα στον Θωμά Κοροβίνη για το έργο του με τίτλο «Ο γύρος του θανάτου», εκδόσεις Άγρα.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ - ΝΟΥΒΕΛΑΣ
Απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Χρήστο Οικονόμου για το έργο του με τίτλο «Κάτι θα γίνει, θα δεις», εκδόσεις Πόλις.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ
Απονέμεται ομόφωνα στον Γιώργο Μαρκόπουλο για το έργο του με τίτλο «Κρυφός κυνηγός», εκδόσεις Κέδρος.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΟΚΙΜΙΟΥ – ΚΡΙΤΙΚΗΣ
Απονέμεται ομόφωνα εξ ημισείας στην Γεωργία Γκότση για το έργο της με τίτλο «Η διεθνοποίησις της φαντασίας - : Σχέσεις της ελληνικής με τις ξένες λογοτεχνίες τον 19ο αιώνα», εκδόσεις Gutenberg και στην Βενετία Αποστολίδου για το έργο της με τίτλο «Τραύμα και μνήμη - : Η πεζογραφία των πολιτικών προσφύγων» εκδόσεις Πόλις.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΑΡΤΥΡΙΑΣ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΑΣ – ΧΡΟΝΙΚΟΥ – ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Το Βραβείο Χρονικού – Μαρτυρίας απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Γιώργο Χ. Θεοχάρη για το έργο του με τίτλο «Δίστομο - : 10 Ιουνίου 1944 - Το ολοκαύτωμα», εκδόσεις Σύγχρονη Έκφραση.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
Απονέμεται ομόφωνα εξ ημισείας στον Mιχάλη Γεννάρη για το έργο του με τίτλο «Πρίγκιπες και δολοφόνοι», εκδόσεις Ίνδικτος και στον Θοδωρή Ρακόπουλο για το έργο του με τίτλο «Φαγιούμ», εκδόσεις Μανδραγόρας.

ΕΙΔΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕ ΛΟΓΟΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΡΟΑΓΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΠΑΝΩ ΣΕ ΕΥΑΙΣΘΗΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Δεν απονέμεται.

Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή απαρτίζεται από τους κ.κ.: Νίκο Δαββέτα, Συγγραφέα και Κριτικό Λογοτεχνίας (Πρόεδρος) Λίζυ Τσιριμώκου, Καθηγήτρια Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκη (Αντιπρόεδρος) Χρίστο Αστερίου, Συγγραφέα, Δημήτρη Καργιώτη, Επίκουρο Καθηγητή Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Τίνα Μανδηλαρά, Κριτικό Λογοτεχνίας, Δημήτρη Μίγγα, Συγγραφέα, Ανδρέα Μήτσου, Συγγραφέα, Λίνα Πανταλέων, Κριτικό Λογοτεχνίας.

Ο βραχύς κατάλογος υποψήφιων προς βράβευση έργων (δημοσιευμένων το έτος 2010), από τον οποίο επελέγησαν οι ανωτέρω βραβευθέντες είναι ο εξής (αλφαβητικά) :


Α. Υποψήφιοι για το Βραβείο Μυθιστορήματος :

1. Κώστας Ακρίβος για το έργο του «Ποιος θυμάται τον Αλφόνς», εκδόσεις Μεταίχμιο.
2. Θεόδωρος Γρηγοριάδης για το έργο του «Ο παλαιστής και ο δερβίσης», εκδόσεις Πατάκη.
3. Μάρω Δούκα για το έργο της «Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ», εκδόσεις Πατάκη.
4. Ιωάννα Καρυστιάνη για το έργο της «Τα σακιά», εκδόσεις Καστανιώτη.
5. Θωμάς Κοροβίνης για το έργο του «Ο γύρος του θανάτου», εκδόσεις Άγρα.
6. Γιάννης Μακριδάκης για το έργο του «Ήλιος με δόντια», εκδόσεις Εστία.
7. Αμάντα Μιχαλοπούλου για το έργο της «Πώς να κρυφτείς», εκδόσεις Καστανιώτη.

Β. Υποψήφιοι για το Βραβείο Διηγήματος – Νουβέλας :

1. Θανάσης Βαλτινός για το έργο του «Ο τελευταίος Βαρλάμης», εκδόσεις Εστία.
2. Μιχάλης Γκανάς για το έργο του «Γυναικών - : Μικρές και πολύ μικρές ιστορίες», εκδόσεις Μελάνι.
3. Αλέξανδρος Ίσαρης για το έργο του «Βίνκελμαν ή το πεπρωμένο», εκδόσεις Κίχλη.
4. Αχιλλέας Κυριακίδης για το έργο του «Κωμωδία», εκδόσεις Πόλις.
5. Βάσω Νικολοπούλου για το έργο της «Βασιλική», εκδόσεις Πόλις.
6. Χρήστος Οικονόμου για το έργο του «Κάτι θα γίνει, θα δεις», εκδόσεις Πόλις.
7. Ελεωνόρα Σταθοπούλου για το έργο της «Καλό αίμα, κακό αίμα», εκδόσεις Εστία.

Γ. Υποψήφιοι για το Βραβείο Ποίησης :

1. Νάσος Βαγενάς για το έργο του «Στη Νήσο των Μακάρων», εκδόσεις Κέδρος.
2. Γιώργος Βέης για το έργο του «Μετάξι στον κήπο», εκδόσεις Ύψιλον.
3. Γιάννης Κοντός για το έργο του «Η στάθμη του σώματος», εκδόσεις Μεταίχμιο.
4. Χριστόφορος Λιοντάκης για το έργο του «Στο τέρμα της πλάνης», εκδόσεις Καστανιώτη.
5. Γιώργος Μαρκόπουλος για το έργο του «Κρυφός κυνηγός», εκδόσεις Κέδρος.
6. Θανάσης Μαρκόπουλος για το έργο του «Μικρές ανάσες», εκδόσεις Μελάνι.
7. Κώστας Μαυρουδής για το έργο του «Τέσσερις εποχές», εκδόσεις Κέδρος.
8. Αργύρης Χιόνης για το έργο του «Ό,τι περιγράφω με περιγράφει – Ποίηση δωματίου», εκδόσεις Γαβριηλίδης.

Δ. Υποψήφιοι για το Βραβείο Δοκιμίου – Κριτικής :

1. Στέση Αθήνη για το έργο της «Όψεις της νεοελληνικής αφηγηματικής πεζογραφίας, 1700-1830», εκδόσεις Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (Ε.Ι.Ε.) Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών.

2. Βενετία Αποστολίδου για το έργο της «Τραύμα και μνήμη - : Η πεζογραφία των πολιτικών προσφύγων», εκδόσεις Πόλις.

3. Δημήτρης Αρβανιτάκης για το έργο του «Στο δρόμο για τις Πατρίδες - : Η Ape italiana a Londra, ο Ανδρέας Κάλβος, η ιστορία», εκδόσεις Μουσείο Μπενάκη.

4. Γεωργία Γκότση για το έργο της «"Η διεθνοποίησις της φαντασίας" - : Σχέσεις της ελληνικής με τις ξένες λογοτεχνίες τον 19ο αιώνα», εκδόσεις Gutenberg.

5. Aλέξης Ζήρας για το έργο του «Όψεις της κυπριακής πεζογραφίας 1900-2000», εκδόσεις Πάπυρος Εκδοτικός Οργανισμός Αίπεια.

6. Σάββας Μιχαήλ για το έργο του «Γκόλεμ ή περί υποκειμένου και άλλων φαντασμάτων», εκδόσεις Άγρα.

7. Τζίνα Πολίτη για το έργο της «Η δοκιμασία της ανάγνωσης», εκδόσεις Άγρα.
Ε. Υποψήφιοι για το Βραβείο Μαρτυρίας – Bιογραφίας – Χρονικού – Ταξιδιωτικής Λογοτεχνίας :

1. Γεράσιμος Αλεξάτος για το έργο του «Οι Έλληνες του Γκαίρλιτς 1916-1919», εκδόσεις Αφοί Κυριακίδη.

2. Γιώργος Χ. Θεοχάρης για το έργο του «Δίστομο - : 10 Ιουνίου 1944 - Το ολοκαύτωμα», εκδόσεις Σύγχρονη Έκφραση.

3. Αθηνά Κακούρη για το έργο της «Με τα χέρια σταυρωμένα…», εκδόσεις Πατάκη.

4. Καρίνα Λάμψα [και] Ιακώβ Σιμπή για το έργο «Η ζωή απ' την αρχή - : Η μετανάστευση των Ελλήνων Εβραίων στην Παλαιστίνη (1945-1948)», εκδόσεις Αλεξάνδρεια.

5. Μαίρη Μικέ για το έργο «Αλληλογραφία Νίκου Καββαδία – Μ. Καραγάτση», εκδόσεις Άγρα.

6. Νίκος Μπίστης για το έργο του «Προχωρώντας και αναθεωρώντας», εκδόσεις Πόλις.

7. Φώτης Τερζάκης για το έργο του «Η αυλακιά του Ρεμπώ - : Τρία ταξίδια», εκδόσεις Πανοπτικόν.

ΣΤ. Υποψήφιοι για το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα :

1. Mιχάλης Γεννάρης για το έργο του «Πρίγκιπες και δολοφόνοι», εκδόσεις Ίνδικτος.
2. Ανέστης Μελιδώνης για το έργο του «Αστέρια από χαρτί», εκδόσεις Γαβριηλίδης.
3. Στέφανος Παπαδημητρίου για το έργο του «Δυσλεκτικό στόμα δίγλωσσων τεράτων», εκδόσεις Ηριδανός.
4. Θοδωρής Ρακόπουλος για το έργο του «Φαγιούμ», εκδόσεις Μανδραγόρας.
5. Γιάννης Χριστοδούλου για το έργο του «Επί ματαίω», εκδόσεις Γαβριηλίδης.

11.1.12

ΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΕΒΗΡΟΣ»


Όταν στους πρόποδες του Ολύμπου βρέθηκε το μπρούντζινο κεφάλι του Αλέξανδρου Σεβήρου ―που λέγεται πως τον ξεπάστρεψαν μικρό γιατί ήταν κρυπτοχριστιανός― κατάλαβα καλύτερα τι υποδαυλίζει το πάθος μου για επαυξημένη ομορφιά. Ετούτο το κεφάλι έχει κάτι το μοναδικό, καθώς συνδυάζει αρμονικά αρχαία ελληνική ομορφιά, ρωμαϊκό δυναμισμό κι αρρενωπότητα και, τέλος, μια βουδιστική εσωστρέφεια και γαλήνη. Αυτά τα τρία ενωμένα δεν τα ’δα πουθενά αλλού. Κι αναρωτιέμαι: ποια άλλη άραγε ομορφιά, πιο δυνατή, μένει για να με γονατίσει;


Το μπρούντζινο κεφάλι του Αλέξανδρου Σεβήρου
στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Φωτογραφία: Μάνος Στεφανίδης (1996)


[Εντευκτήριο, τχ. 82, 2008]

9.1.12

Τίτος Πατρίκιος: «Το κλειστό νησί»


Κυλούν οι μέρες ασυναίσθητα στο κλειστό νησί
σβήνουν μονάχοι τους οι κύκλοι με τα χρόνια
όπως το ρίγος από τις σπιλιάδες σβήνει στο νερό
όμως οι αιώνες, τρεις και τέσσερις και παραπάνω
στέκουν ακοίμητοι στις γύρω ορθοπλαγιές
μας θωρούν κι όταν γυρίζουμε την πλάτη
μας επιβάλλουν να τους αντικρίσουμε
να δούμε ώς και το τέλος της δικής μας εποχής
μέσα απ’ τα μάτια τους που χάσκουν
σαν τα παράθυρα των ακατοίκητων σπιτιών.

[από το Εντευκτήριο, τχ. 74, Σεπτέμβριος 2006]

5.1.12

ΜΕΓΑΛΗ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ (ΚΑΙ) ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ - ΠΩΣ ΑΛΛΙΩΣ;


Λιγότερες οι νέες εκδόσεις βιβλίων, πολλές οι οφειλές

Της Όλγας Σελλά

εφημ. Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 5.1.2012


Ηταν διαφορετικές αυτές οι γιορτές. Και στον χώρο του βιβλίου. Ο μειωμένος ρυθμός των νέων εκδόσεων ήταν φανερός διά γυμνού οφθαλμού. Δεν ήταν μόνο οι τίτλοι που μειώθηκαν. Φανερά μειωμένη ήταν και η κίνηση στα βιβλιοπωλεία - ζωντάνεψε κάπως τις δύο τελευταίες εβδομάδες.
Στα δύο αντικειμενικά προβλήματα, απόρροια του συνολικά συγκρατημένου έως συμπιεσμένου ρυθμού στην κατανάλωση, προστίθενται και άλλα. Οτι, για παράδειγμα, οι εκδότες, παρότι γνωρίζουν ότι τα βιβλία που τοποθέτησαν στα βιβλιοπωλεία κινήθηκαν και πουλήθηκαν, δεν βλέπουν έσοδα στα ταμεία. Γιατί τα περισσότερα βιβλιοπωλεία πληρώνουν με ρυθμό... στάγδην! Με μικρές δόσεις και σε άτακτα χρονικά διαστήματα. Πολλοί εκδότες έχουν αρχίσει να δίνουν μόνο μετρητοίς ή σταμάτησαν τη συνεργασία τους με κάποια βιβλιοπωλεία. Και από εκεί ακριβώς ξεκινάει ο φαύλος κύκλος που μεταφέρεται σε όλο τον εκδοτικό κλάδο: τα βιβλιοπωλεία χρωστούν πολλά χρήματα στους εκδότες, οι εκδότες δεν έχουν ρευστό για τις υποχρεώσεις τους -κάποιοι ήδη έχουν κάνει στάση πληρωμών στους υπαλλήλους και τους συνεργάτες τους- η μειωμένη ρευστότητα αντανακλάται και στον μελλοντικό εκδοτικό προγραμματισμό κ. ο. κ. Δεν είναι διόλου τυχαίο ότι ελάχιστοι εκδότες έχουν σχεδιάσει τον προγραμματισμό του α΄ εξαμήνου του 2012. «Να βγάζουμε βιβλία χωρίς να εισπράττουμε τίποτα;» αναρωτήθηκε ένας παλιός εκδότης στην Αθήνα.

Τα δικαιώματαΗ μάχη επιβίωσης αλλά και και η μάχη κυριαρχίας στο νέο τοπίο δεν αφορά μόνο τις πωλήσεις. Αφορά και τους συγγραφείς, δηλαδή το προφίλ και τα ξένα δικαιώματα. Κι εκεί φαίνεται ότι δίνονται μικρές, αλλά σκληρές μάχες. Οι εκδόσεις «Ψυχογιός» φαίνεται ότι διεκδικούν και ήδη έχουν πάρει μεγάλα ξένα ονόματα, επενδύοντας, όπως φαίνεται, σε μεγάλα ξένα ονόματα στα ιδιότυπα χρηματιστήρια των ξένων δικαιωμάτων. Ανάμεσά τους είναι τα αποκλειστικά δικαιώματα των βιβλίων του Ουμπέρτο Εκο, του Σκανδιναβού Στιγκ Λάρσον, του Πίτερ Κάρεϊ, ενώ μόλις τον περασμένο Νοέμβριο ανακοίνωσε την απόκτηση του δημοφιλούς Ιάπωνα συγγραφέα Χαρούκι Μουρακάμι και την έκδοση (το φθινόπωρο του 2012) του τελευταίου μεγάλου έργου του, με τον ευρηματικό τίτλο «1Q84», που πούλησε σε ένα μήνα 1 εκατ. αντίτυπα στην Ιαπωνία.
Το 2012 θα αλλάξει το τοπίο και στον χώρο του πολιτισμού. Φαίνεται ότι το βιβλίο είναι από τους πιο ευπαθείς τομείς και οι εξελίξεις ίσως έρθουν σύντομα από εκεί.

26.12.11

ΑΡΓΥΡΗΣ ΧΙΟΝΗΣ (1943-2011)


Φεύγοντας το ξορκισμένο 2011 παίρνει μαζί του, μεταξύ άλλων, τον λαμπρό ποιητή και μεταφραστή Αργύρη Χιόνη, που πέθανε αιφνίδια χτες.

φωτογραφία: Νίκος Κοκκαλιάς

Γεννήθηκε το 1943 στην Αθήνα. Έζησε είκοσι χρόνια σε πόλεις της βόρειας Ευρώπης (Άμστερνταμ, Βρυξέλλες), δουλεύοντας την περίοδο 1982-1992 ως μεταφραστής στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέχρι που τα εγκατέλειψε όλα για χάρη της ποίησης και της γεωργίας και εγκαταστάθηκε στο Θροφαρί Κορινθίας.
Πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα το 1966, με την ποιητική συλλογή Απόπειρες φωτός (εκδ. Δωδεκάτη Ωρα). Ακολούθησαν τα ποιητικά βιβλία: Σχήματα απουσίας (Αρίων, 1973, αγγλική και ολλανδική μετάφραση από τις εκδ. Tor/Amsterdam, 1971), Μεταμορφώσεις (Μπουκουμάνης, 1974, ολλανδική μετάφραση από τις εκδ. De Beuk/Amsterdam, 1976, μαζί με ποιήματα από τη συλλογή Τύποι ήλων), Τύποι ήλων (Εγνατία-Τραμ, 1978), Λεκτικά τοπία (Καστανιώτης, 1983), Σαν τον τυφλό μπροστά στον καθρέφτη (Υάκινθος, 1986), Εσωτικά τοπία (Νεφέλη, 1991, 1η ανατύπωση 1999), Ο ακίνητος δρομέας (Νεφέλη, 1996, 1η ανατύπωση 2000), Ιδεογράμματα (Τα τραμάκια, 1997), Τότε που η σιωπή τραγούδησε (Νεφέλη, 2000), Στο υπόγειο (Νεφέλη, 2004), Ό,τι περιγράφω με περιγράφει (Γαβριηλίδης, 2010).
Το 2006 κυκλοφόρησε η συγκεντρωτική έκδοση των δέκα πρώτων ποιητικών του συλλογών, με τίτλο Η φωνή της σιωπής: ποιήματα 1966-2000 (Νεφέλη). Μετά το 1981 ασχολήθηκε παράλληλα, με την πεζογραφία, με αφηγήματα για μεγάλους, παιδιά και νέους, όπως Ιστορίες μιας παλιάς εποχής που δεν ήρθε ακόμα (Αιγόκερως, 1981), Ο αφανής θρίαμβος της ομορφιάς (Πατάκης, 1995), Τρία μαγικά παραμύθια (Πατάκης, 1998), Όντα και μη όντα (Γαβριηλίδης, 2006), Το οριζόντιο ύψος και άλλες αφύσικες ιστορίες (Κίχλη, 2008, Κρατικό Βραβείο Διηγήματος 2009, εξ ημισείας με τον Τόλη Νικηφόρου),
Ασχολήθηκε με τη λογοτεχνική μετάφραση, μεταφράζοντας έργα των Οκτάβιο Πας (Ποιήματα, 1981), Ράσελ Έντσον (Όταν το ταβάνι κλαίει, 1986), Τζέιν Όστεν (Περηφάνια και προκατάληψη, 1997), Ρομπέρτο Γιάρος (Κατακόρυφη ποίηση, 1997) και Ανρί Μισώ (Με το αγκίστρι στην καρδιά: Μια επιλογή από το έργο του, 2003).

9.11.11

ΠΕΡΠΑΤΩΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΕ ΤΟΝ ΘΩΜΑ ΚΟΡΟΒΙΝΗ

«Underground Εντευκτήριο», Δεσπεραί 9, Θεσσαλονίκη (περιοχή ΔΕΘ)

Δευτέρα, 14 Νοεμβρίου 2011, 8.00 μ.μ.

Μέσα από 100 φωτογραφίες που αναδεικνύουν σημαίνοντα θέματα σχετικά με την ανθρωπογεωγραφία, την τοπογραφία, την ιστορία και τον πολιτισμό της Κωνσταντινούπολης, ο Θωμάς Κοροβίνης επιχειρεί μια ελεύθερη περιπλάνηση στο παρελθόν και το παρόν της πιο συναρπαστικής μητρόπολης του ευρασιατικού κόσμου.

Άποψη του Φαναρίου και της Μεγάλης του Γένους Σχολής




O ΘΩΜΑΣ ΚΟΡΟΒΙΝΗΣ, φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση, έζησε για μια οχταετία στην Κωνσταντινούπολη. Εδώ και χρόνια έρευνα πτυχές του ελληνικού και του τούρκικου λαϊκού πολιτισμού καθώς και τις σχέσεις μεταξύ τους. Συνεργάζεται με διάφορα περιοδικά πολιτιστικού προσανατολισμού.



Έγραψε τα βιβλία: Τουρκικές παροιμίες, Κανάλ ντ' Αμούρ, Τα πρόσωπα της Σωτηρίας Μπέλλου, Φαχισέ Τσίκα, Σκανδαλιστικές και βωμολοχικές ελληνικές παροιμίες, Κωνσταντινούπολη Λογοτεχνική ανθολογία, Τούρκοι ποιητές υμνούν την Κωνσταντινούπολη, Ο Μάρκος στο χαρέμι, Το χτικιό της Άνω Τούμπας, Τρία ζεϊμπέκικα και ένα ποίημα για τον Γιώργο Κούδα, Οι Ασίκηδες -Εισαγωγή και ανθολογία της τουρκικής λαϊκής ποίησης από τον 13ο αιώνα μέχρι σήμερα, Οι Ζεϊμπέκοι της Μικρός Ασίας, Αφιέρωμα στον Στέλιο Καζαντζίδη, Θεσσαλονίκη 2005 - Ρεπορτάζ- Στον αδελφό Γιώργο Ιωάννου πού λείπει 20 χρόνια στην καταπακτή, Σμύρνη, μια πόλη στην λογοτεχνία, Όμορφη Νύχτα - Χρονογραφία-μυθιστόρημα για 20 χρόνια λαϊκού τραγουδιού στη Θεσσαλονίκη [ 1985-2005], Ο Καραγκιόζης λαϊκός τραγουδιστής, O γύρος του θανάτου.
Είναι συνθέτης, στιχουργός και ερμηνευτής λαϊκών τραγουδιών.
Δισκογραφία: Από έβενο κι αχάτη, Φουζουλή: Λείλά και Μετζνούν, Τακίμια, Το Κελί.
Συχνά παρουσιάζει συναυλίες με το δικό του ρεπερτόριο ή με θέματα του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού.


Η είσοδος είναι ελεύθερη.

6.11.11

4.11.11

Συγκλίσεις / Αποκλίσεις 4: Koύλα Αδαλόγλου, Βικτωρία Καπλάνη, Μάκης Καραγιάννης, Σταύρος Παναγιωτάκης, Angelus Novus


Κούλα Αδαλόγλου, Βικτωρία Καπλάνη και Μάκης Καραγιάννης διαβάζουν νέα κείμενά τους
― και ένα βίντεο του Σταύρου Παναγιωτάκη + απόσπασμα από τις «Ικέτιδες»

Στο «Underground Εντευκτήριο», 7 Νοεμβρίου 2011, 8.30 μ.μ.


Στην τέταρτη εκδήλωση (Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2011, ώρα 8.30 μ.μ.) του κύκλου «Συγκλίσεις / Αποκλίσεις», που οργανώνει το περιοδικό «Εντευκτήριο» στον χώρο του («Underground Εντευκτήριο», Δεσπεραί 9, Θεσσαλονίκη, περιοχή Διεθνούς Εκθέσεως), για να γιορτάσει τα δέκα χρόνια λειτουργίας του, διαβάζουν νέα κείμενά τους οι συγγραφείς Κούλα Αδαλόγλου, Βικτωρία Καπλάνη και Μάκης Καραγιάννης. Συμμετέχουν επίσης ο εικαστικός Σταύρος Παναγιωτάκης και η θεατρική ομάδα Angelus Novus. 



Στο πλαίσιο του κύκλου αυτού, συγγραφείς από τη Θεσσαλονίκη και τα πέριξ καλούνται να διαβάσουν νέα, αδημοσίευτα κατά κανόνα κείμενά τους, παρουσιάζοντας κατά κάποιον τρόπο τη λογοτεχνία που γράφεται ΤΩΡΑ. Καθώς το «Underground Εντευκτήριο» είναι σταθερά προσανατολισμένο, από την έναρξη της λειτουργίας του (2001) στην πρόσμειξη των τεχνών, στις εκδηλώσεις του κύκλου συμμετέχουν όχι μόνο συγγραφείς αλλά και μουσικοί, ηθοποιοί, εικαστικοί καλλιτέχνες και άλλων δημιουργοί. Τις «Συγκλίσεις / Αποκλίσεις» συντονίζει ο ποιητής Σταύρος Ζαφειρίου, σε συνεργασία με τον διευθυντή του «Εντευκτηρίου», Γιώργο Κορδομενίδη.


• Η Κούλα Αδαλόγλου θα διαβάσει απόσπασμα διηγήματος από υπό έκδοση συλλογή της, καθώς και ποιήματα από συλλογή που γράφεται. Γεννήθηκε στη Βέροια το 1953. Σπούδασε φιλολογία στο ΑΠΘ. Ειδικές σπουδές (μεταπτυχιακό στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και διδακτορικό στο ΑΠΘ) στη διδασκαλία της γλώσσας και στην αξιολόγηση της γραφής. Διετέλεσε σχολική σύμβουλος φιλολόγων (1998-2007) και διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Αμπελοκήπων (2007-2011). Έχει εκδώσει πέντε ποιητικές συλλογές. τελευταία: «Διπλή άρθρωση» (2009).


• Η Βικτωρία Καπλάνη θα διαβάσει από ανέκδοτο βιβλίο της με τίτλο «Φωτο-παίγνια» ποιήματα που γράφτηκαν ως μια απόπειρα συνομιλίας με ομότιτλη σειρά φωτογραφιών του Λάζαρου Ιωαννίδη. Γεννήθηκε το 1961 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε ελληνική φιλολογία στο ΑΠΘ και διδάσκει στη γλωσσικό γραμματισμό στο 2ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης. ΄Εχει εκδώσει δύο ποιητικές συλλογές· τελευταία: «Λευκές συνομιλίες» (2010).


Ο Μάκης Καραγιάννης θα διαβάσει αποσπάσματα από το μυθιστόρημα «Το όνειρο του Οδυσσέα», που μόλις κυκλοφόρησε. Γεννήθηκε στις Γούλες Κοζάνης το 1958. Σπούδασε μαθηματικά και ζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι συνεκδότης του περιοδικού Παρέμβαση και συμμετείχε στη διεύθυνσή του (1988-1993). Έχει εκδώσει τη μελέτη «Η αισθητική της ιθαγένειας», τη συλλογή διηγημάτων «Ο καθρέφτης και το πρίσμα» και ασκεί συστηματικά κριτική βιβλίου από τις στήλες της εφημερίδας «Η Αυγή».


• O εικαστικός καλλιτέχνης Σταύρος Παναγιωτάκης θα προβάλλει το βίντεό του «Κώστα Καρυωτάκη: “Δέντρο”», που δημιουργήθηκε φέτος ως σύνθεση εξελισσόμενης εικόνας, ύστερα από πρόσκληση του μουσικού Δημήτρη Αδαμίδη, o oποίος πρόσφατα μελλοποίησε το ποίημα αυτό. O Παναγιωτάκης γεννήθηκε το 1963 στα Χανιά. Ζει στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Βερολίνου, όπου και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές. Έχει εκθέσει έργα του σε 31 ατομικές εκθέσεις και σε 70 ομαδικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Δίδαξε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ (2000-2007). Πριν από έναν χρόνο δημιούργησε τον «χΩρο 18», που οργανώνει εκθέσεις και πρωτογενείς εικαστικές δράσεις.


• H θεατρική ομάδα Angelus Novus θα παρουσιάσει ένα απόσπασμα από την παράσταση «Ικέτιδες του Αισχύλου (β΄ εκδοχή: “μαύρο σε λευκό”)», που ανεβαίνει μέχρι τις 20/11 στο «Θέατρο ΌΡΑ», σε μετάφραση Ελένης Μερκενίδου και σκηνοθεσία Δαμιανού Κωνσταντινίδη. Παίζουν: Έφη Δρόσου, Νικόλας Νικητάκης και Νίκος Ράμμος. Συμμετέχει ο μουσικός Κωστής Βοζίκης.


Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Χορηγός επικοινωνίας: 9,58 fm της ΕΡΤ3.