23.10.10
Ο Δ. Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΟΥΤΑΡΗ
21.10.10
ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΟΥΤΑΡΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με την οικονομική κρίση, την εντεινόμενη ανεργία και την αποβιομηχάνιση, η πόλη υφίσταται μια πρωτοφανή κρίση ταυτότητας και αντιμετωπίζεται από την υπόλοιπη Ελλάδα και τα ΜΜΕ ως πρωτεύουσα του συντηρητισμού και της αδράνειας. Αυτό οφείλεται, μεταξύ άλλων, και στη χαμηλού επιπέδου αυτοδιοικητική της εκπροσώπηση και στην κραυγαλέα κακοδιαχείριση στον Δήμο Θεσσαλονίκης, που αποτελεί αντικείμενο παρατεταμένης δικαστικής διερεύνησης.
Οι δημοτικές εκλογές παρέχουν στην πόλη την ευκαιρία για μια πραγματική αναγέννησή της, με αιχμή του δόρατος μάλιστα τον πολιτισμό. Ας μη θεωρηθεί υπερβολή ή ουτοπία: σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, ο πολιτισμός είναι και χρησιμοποιείται ως κεντρικό εργαλείο πολιτικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι στις εξαιρετικά δύσκολες στιγμές που περνάει η Ελλάδα, ο πολιτισμός ενδέχεται να αποτελεί κύριο εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής, τόσο για τη βελτίωση των οικονομικών της χώρας όσο και για την κοινωνική συνοχή.
Αποδέχτηκα με χαρά την πρόταση του Γιάννη Μπουτάρη να συμμετάσχω στον συνδυασμό της «Πρωτοβουλίας για τη Θεσσαλονίκη», αφενός επειδή πιστεύω στο πρόγραμμα της «Πρωτοβουλίας» και εμπιστεύομαι τον Γιάννη Μπουτάρη και τους συνεργάτες του, αφετέρου επειδή θεωρώ ότι μπορώ να συμβάλω στην πολιτιστική αναβάθμιση της πόλης, μέσα από τις ισχυρές υποδομές του Δήμου Θεσσαλονίκης, ένα σχέδιο που επί τριάντα χρόνια παρουσιάζω με τις εργασίες, τις ραδιοφωνικές εκπομπές και τις δημοσιεύσεις μου στο κοινό της πόλης και της χώρας.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

Παράλληλα με το σχολείο, δούλεψα στο εργαστήριο του πατέρα μου, στο οικογενειακό παντοπωλείο, καθώς και σε φωτοτυπείο, κυλικείο και επινικελωτήριο.
Μετά το 6τάξιο Γυμνάσιο συνέχισα να μορφώνομαι μόνος μου.
Από το 1974 μέχρι το 2009 εργάστηκα στην Εθνική Τράπεζα, όπου από το 1982 έως το 2001 ήμουν υπεύθυνος Τύπου και δημοσίων σχέσεων για τη Β. Ελλάδα (από τη θέση αυτή συνέβαλα στην αποκατάσταση του παραδοσιακού κτιρίου του πρώην Ε΄ Γυμνασίου και στην έναρξη λειτουργίας του ως πολιτιστικού κέντρου) ενώ από το 1997 μέχρι το 2009 διετέλεσα διευθυντής στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης. Υπήρξα επίσης τακτικός εισηγητής σε σεμινάρια για νέους υπαλλήλους της Τράπεζας, καθώς και μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Εμείς που εξέδιδε (1985-2006) η Εθνική για το προσωπικό της.
Από το 1978, συνεργάτης εφημερίδων και περιοδικών (Ελληνικός Βορράς, Το Τέταρτο, Το Δέντρο, Διαγώνιος, Διαβάζω, Ένα, Θεσσαλονικέων Πόλις). Υπήρξα μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Ενενήντα επτά (1996-1997) του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας «Θεσσαλονίκη 1997»· για λογαριασμό του ίδιου οργανισμού διοργάνωσα τον κύκλο εκδηλώσεων «Θεσσαλονικέων εσπερίδες», δώδεκα λογοτεχνικές βραδιές για ισάριθμους Θεσσαλονικείς ποιητές και πεζογράφους
Από το 1979, παραγωγός ραδιοφωνικών προγραμμάτων (ΕΡΤ2, Ράδιο Α 103, Ράδιο 88μισό του Μύλου, από το 1995 μέχρι το 2009 στον 9,58fm της ΕΡΤ3).
Από το 1987 εκδότης-διευθυντής και άνθρωπος-για-όλες-τις-δουλειές του περιοδικού Εντευκτήριο και των Εκδόσεων Εντευκτηρίου. Το Εντευκτήριο, που το 2009 τιμήθηκε με το κρατικό Βραβείο Περιοδικού, αναγνωρίζεται ως ένα από τα καλύτερα λογοτεχνικά περιοδικά στην Ελλάδα, περιλαμβάνει μεταξύ των συνεργατών του τα γνωστότερα ονόματα συγγραφέων της χώρας και έχει εκδώσει έως τώρα 90 τεύχη, ανάμεσα στα οποία σημαντικά αφιερώματα.

Τα εξώφυλλα των τευχών Νο 83 (με αφιέρωμα στην Κική Δημουλά + dvd από την εκδήλωση «Η Κική Δημουλά διαβάζει ποιήματά της» στο Underground Εντευκτήριο, που πραγματοποιήθηκε για να γιορταστούν τα 20χρονα του περιοδικού) και Νο 89
Από τις Εκδόσεις Εντευκτηρίου κυκλοφορούν 35 τίτλοι με ποίηση, πεζογραφία, δοκίμιο, cd κτλ.
Στο «Underground Εντευκτήριο», τον χώρο εκδηλώσεων του περιοδικού, τον οποίο επίσης διευθύνω, από το 2001 και μετά διοργανώθηκαν πολλές εκδηλώσεις, ανάμεσά τους οι πολυσυζητημένες «ολονυχτίες» στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης, καθώς και άλλα θεάματα-ακροάματα με βασικό τους χαρακτηριστικό τη μείξη λογοτεχνίας, θεάτρου, χορού, βίντεο και μουσικής· ακόμη, προβολές ταινιών για συγγραφείς, συζητήσεις για το θέατρο, κύκλοι μουσικών εκδηλώσεων για νέους μουσικούς και συνθέτες (σε συνεργασία με το Κρατικό αλλά και με ιδιωτικά ωδεία της πόλης) κ.ά.
Ο Δ.Ν. Μαρωνίτης διαβάζει σελίδες από την Οδύσσεια σε δική του μετάφραση στο Underground Εντευκτήριο
Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος διαβάζει Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο στο Underground Εντευκτήριο, σε μια από τις πιο πολυπληθείς εκδηλώσεις που έγιναν στον χώρο αυτόν
Το 1993-1995 υπήρξα επιμελητής (editor) του περιοδικού Το Αριστοτέλειο σήμερα, που εξέδιδε η πρυτανεία του Πανεπιστημίου, για λογαριασμό της οποίας επίσης επιμελήθηκα σειρά εντύπων, αφισών κτλ.
Από το 1998 μέχρι το 2005 έγραφα τη σελίδα βιβλίου «Αναγνωστήριο» στην εφημερίδα Αγγελιοφόρος της Κυριακής.
Το 1999 μετείχα στη διοργάνωση, μαζί με το σουηδικό λογοτεχνικό περιοδικό 90TAL, του Φεστιβάλ Ποίησης της Στοκχόλμης.
Από τα τέλη 2005 συνεργάζομαι, ως κριτικός βιβλίου, με το καλλιτεχνικό ένθετο της εφημερίδας Η Καθημερινή.
● - Ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου Φίλων Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης
● - Μέλος του Δ.Σ. της Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρείας «Τέχνη» (1987-1989)
● - Mέλος της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1999)
● - Εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού στο Δ.Σ. του Ινστιτούτου Βιβλίου και Ανάγνωσης, στην Κοζάνη (2003-2007)
●- Μέλος του Δ.Σ. του Μακεδονικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης (2010-)
Δείτε ένα τηλεοπτικό πορτραίτο μου εδώ:
http://www.youtube.com/watch?v=_CGdE679j0E
http://www.youtube.com/watch?v=xABVHhK0qe0
Αν πιστεύετε ότι κάποιοι φίλοι ή γνωστοί σας ενδιαφέρονται να έχουν την ίδια ενημέρωση, μπείτε σας παρακαλώ στον κόπο να τους γνωστοποιήσετε την ανάρτηση αυτή.
20.10.10
ΧΡΗΣΤΟΥ ΤΣΙΟΛΚΑ: ΝΕΚΡΗ ΕΥΡΩΠΗ
Christos Tsiolkas
Νεκρή Ευρώπη: Μυθιστόρημα
Μετάφραση: Νίκη Προδρομίδου
Αθήνα, Εκδόσεις Printa 2010, 446 σ.
του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΡΔΟΜΕΝΙΔΗ
Μόλις δέκα χρόνια χωρίζουν τη νουβέλα «Κατά μέτωπο», πρώτο βιβλίο του αγγλόφωνου, ελληνικής καταγωγής (γενν. Μελβούρνη, 1965), Χρήστου Τσιόλκα και το τρίτο, το πολυσυζητημένο μυθιστόρημα «Νεκρή Ευρώπη». Έκτοτε, ο ίδιος αναδείχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους πεζογράφους της Αυστραλίας, κυρίως χάρη στο ανέκδοτο ακόμη στα ελληνικά μυθιστόρημά του «Το χαστούκι».
Ανάμεσα στα δύο βιβλία υπάρχουν κοινά στοιχεία: και εδώ ο πρωταγωνιστής-αφηγητής, ο 35χρονος φωτογράφος Ισαάκ Ράφτης, είναι γιος Ελλήνων μεταναστών στην Αυστραλία, ομοφυλόφιλος επίσης, και βρίσκεται σε ένα μακρύ ταξίδι ενηλικίωσης στη γηραιά ήπειρο, για να βρει τις οικογενειακές του ρίζες αλλά και για να δει από κοντά την Ευρώπη των μεγάλων ιστορικών ρευμάτων που γνώρισε από τα σχολικά βιβλία· καταλήγει όμως να ψηλαφεί τα ποικίλα τραύματά της, τα φαντάσματα που τη στοιχειώνουν και τις γκρίζες της προοπτικές, με κατοίκους κουρασμένους, απαισιόδοξους και παραιτημένους...

Ένας κόσμος σε αποσύνθεση
Η παρακμή του γηραιού κόσμου
Ειδικά για τη σύγχρονη Ελλάδα, η κριτική ματιά του είναι αδυσώπητη χωρίς να διολισθαίνει σε εύκολο καταγγελτικό λόγο. Ο Τσιόλκας έχει ακτινογραφήσει τη βαθιά κοινωνική κρίση προτού αυτή ξεσπάσει σαρωτική και δεν διστάζει να πει τα πράγματα με το όνομά τους.
Από την Ελλάδα στη Βενετία, το Παρίσι, την Πράγα, το Βερολίνο, το Λονδίνο και το Καίμπριτζ, ο Ισαάκ συναντά μια Ευρώπη τριπλά νεκρή: εξαιτίας των εκατομμυρίων πολιτών της που χάθηκαν στους παγκόσμιους και τοπικούς πολέμους του εικοστού αιώνα, εξαιτίας του θανάτου του κομμουνιστικού ιδεώδους και λόγω του θανάτου της αγροτικής τάξης, από την οποία προέρχεται ο αφηγητής.
Ο τελευταίος δεν φωτογραφίζει για να κριτικάρει ή για να αποδομήσει την ευρωπαϊκή εικόνα, είναι απλώς ο καταγραφέας της αποσύνθεσής της. Δεν επινοεί την κατάρρευση του ανατολικού μπλοκ και την επίθεση του νεοφιλελευθερισμού, τις ορδές των μετοίκων από χώρες μακρινές κι από άλλες ηπείρους, το σύγχρονο δουλεμπόριο, την παντοία εκμετάλλευση, τον αέναο κύκλο του αίματος: όλα αυτά έχουν συμβεί και τον περιμένουν να τα αποτυπώσει.
Παράλληλα, σκιτσάρει εικόνες από τη ζωή στην Αυστραλία των Ελλήνων μεταναστών, ζωντανεύει τη σχέση του με τον μακροχρόνιο σύντροφό του και προβληματίζεται για τον ρόλο της τέχνης του.
Αίμα, γη και φαντάσματα
Το ταξίδι όμως του Ισαάκ στη γηραιά ήπειρο είναι ο ένας από τους δύο άξονες της αφήγησης. Πηγαίνοντας στο χωριό της μητέρας του, στην ορεινή Ευρυτανία, ο Ισαάκ έρχεται αντιμέτωπος με βαθιά θαμμένα μυστικά από τον καιρό της Κατοχής και κυρίως από τον ανελέητο εξολοθρεμό των Ελλήνων εβραίων. (Άλλωστε, ο αντισημιτισμός ―γενικότερα: η θρησκευτική μισαλλοδοξία― και η ξενοφοβία είναι οι δύο εκφάνσεις του ρατσισμού τις οποίες ιδιαίτερα διερευνά ο Τσιόλκας στη «Νεκρή Ευρώπη».) Αυτή την παλιά ιστορία, διαποτισμένη με αποκρύψεις, ψέματα και δεισιδαιμονίες, την παρακολουθούμε σε ενδιάμεσα κεφάλαια, που δανείζονται το κλίμα τους από τα παραμύθια και τις λαϊκές δοξασίες.
Το γράψιμο του Τσιόλκα, σφιχτό, νευρώδες, γεμάτο ένταση αλλά και με σχεδόν εμμονικές αναφορές στα πάθη της σάρκας, τις σωματικές οσμές και εκκρίσεις, το αίμα, χτυπάει εξίσου και στον εγκέφαλο και στο στομάχι.
Παρόλο που κρατώ επιφυλάξεις για το φινάλε του βιβλίου και τον τρόπο με τον οποίο συγκλίνουν η νεορεαλιστική αφήγηση και ο μαγικός ρεαλισμός, θεωρώ τη «Νεκρή Ευρώπη» ιδιαίτερα σημαντικό βιβλίο αλλά και λαμπρό δείγμα του τι μπορεί να καταφέρει ένας ταλαντούχος συγγραφέας συνδυάζοντας το παθιασμένο γράψιμο με τη βαθιά γνώση του θέματός του.
Είναι ανώφελο να ανα-αφηγηθεί κανείς την “υπόθεση” της «Νεκρής Ευρώπης», αφού αυτή είναι απλώς η βάση προκειμένου ο Τσιόλκας να μιλήσει για το πώς συντρίβει η Ιστορία τις ζωές των απλών ανθρώπων, για τη θρησκεία, την πολιτική, τις ιδεολογίες, τη μετανάστευση, τις έννοιες της πατρίδας και της ταυτότητας...
Μυθιστόρημα με πολλά επίπεδα, πολιτικό κατά βάση, η «Νεκρή Ευρώπη» είναι βιβλίο απαισιόδοξο για το πιθανό μας μέλλον. Λέει ο Ισαάκ: «Αυτό που πιστεύω είναι ότι [...] θα συνεχίσουμε να πολεμάμε και θα συνεχίσουμε να μισούμε και θα πιστεύουμε ότι είμαστε δίκαιοι και ενάρετοι και πιστοί. [...] Θ’ αναζητούμε τις απολαύσεις και θα καταστρέφουμε αλλήλους κατά την αναζήτηση αυτή. Θα εγκαταλείπουμε τα παιδιά μας. Θα τα κάνουμε όλα αυτά στο όνομα του Θεού και στο όνομα της φύσης μας.»
Η μετάφραση της Νίκης Προδρομίδου συμβάλλει αποφασιστικά στην αναγνωστική απόλαυση.
9.10.10
ΠΕΘΑΝΕ Η ΦΟΥΛΑ ΛΑΜΠΕΛΕ

Πέθανε προχτες και ήδη κηδεύτηκε η αθόρυβη αλλά και ακούραση πεζογράφος και μεταφράστρια Φούλα Λαμπελέ.
Σύμφωνα με το βιογραφικό της που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης:
Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη. Πατέρας χημικός και φαρμακοποιός από την Ιστιαία Ευβοίας, μητέρα από την Μακρινίτσα. Και οι δυο μεγαλωμένοι στον Βόλο. Παντρεύτηκε τον Ελβετό Albert Lambelet το 1955 στην Ζυρίχη, όπου έζησε χωρίς διακοπή μέχρι το 1996. Έκτοτε και μέχρι τον θάνατό της ζούσε στη Θεσσαλονίκη.
Σπουδές. Διπλωματούχος ιατρικής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Ζυρίχης. Επάγγελμα. Γιατρός μικροβιολόγος. Σταδιοδρομία. Από το 1956 άσκηση της εργαστηριακής ιατρικής στην Ζυρίχη. 1980-85 προσέγγιση στην μοριακή βιολογία με έρευνα στο Ινστιτούτο Ιολογίας
Πανεπιστημίου Ζυρίχης.
Μέλος: Εταιρία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης, Schweizerischer Verband Schriftsteler Inen
Λογοτεχνία. Ενδιαφέροντα από τα μαθητικά χρόνια, προσωπική συμμετοχή από το 1970, με την έκδοση του πρώτου βιβλίου διηγημάτων («Ζητείται πράσινη γάτα», Εκδ. Νέας Πορείας, 1973). Ακολούθησαν άλλα 15 βιβλία με διηγήματα, νουβέλες και μυθιστορήματα στις εκδόσεις Νέα Πορεία, Τεκμήριο, Πιτσιλός,, Λωτός, Υψίπεδο, και Νησίδες. Τελευταίο βιβλίο (2006) διηγημάτων στις εκδόσεις Νησίδες: «Άγγελοι είναι, τι ξέρουν αυτοί».
Παράλληλα έγραψε μια σειρά νεανικών διηγημάτων από τα οποία εκδόθηκαν τα δέκα: Έξι στις εκδόσεις Καστανιώτη, δύο Λωτός και δύο Τεκμήριο Τέσσερα, και έξι παραμένουν ακόμα ανέκδοτα.
Μεταφράσεις. Κυρίως από τα γερμανικά και γαλλικά. Σε βιβλίο εξεδόθη το νεανικό μυθιστόρημά της Christine Noestlinger ελληνικός τίτλος «Με φωνάζαν ορνιθόρυγχο» - με ψευδώνυμο Λέλα Μπαλέφου (αναγραμματισμός του Φούλα Λαμπελέ).
Τεκμήριο 1991.Μεταφράσεις διηγημάτων, βιογραφιών κ.ά., παρουσιάστηκαν από πολλά
λογοτεχνικά περιοδικά.
Ανθολογίες. «Αποστολίδη» και Int. Authors and Writers who's who.
.
7.10.10
ΜΑΡΙΟ ΒΑΡΓΚΑΣ ΓΙΟΣΑ: ΝΟΜΠΕΛ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ 2010
Στον Περουβιανό συγγραφέα Μάριο Βάργκας Γιόσα απονέμεται το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2010, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Σουηδικής Βασιλικής Ακαδημίας.
Στην ανακοίνωσή της η Σουηδική Ακαδημία αναφέρει ότι τιμά τον Περουβιανό συγγραφέα για «τη χαρτογράφηση των δομών της εξουσίας και τις αιχμηρές περιγραφές του για την αντίσταση, την επάνασταση και την ήττα του ατόμου».
Με έντονο πολιτικό παρελθόν και πορεία, ο Μάριο Βάργκας Λιόσα έγινε γνωστός με το βιβλίο του Η πόλη και τα σκυλιά (1963). Το νέο μυθιστόρημα του νομπελίστα, πλέον, συγγραφέα El sueño del Celta (ελεύθερη μετάφραση: Το όνειρο του Κέλτη) θα κυκλοφορήσει στα ισπανικά το Νοέμβριο του 2010. Oι μεταφράσεις του βιβλίου θα κυκλοφορήσουν ταυτόχρονα ένα χρόνο αργότερα, με παράλληλες εκδηλώσεις σε διάφορες χώρες και με το συγγραφέα να συμμετέχει μέσω video wall.
O Μάριο Βάργκας Λιόσα γεννήθηκε το 1936 στην Αρεκίπα του Περού. Ήδη με το πρώτο του μυθιστόρημα Η πόλη και τα σκυλιά (μτφρ. Aγγελική Aλεξοπούλου, Εκδ. Καστανιώτη, 1999) έγινε γνωστός σε όλο τον κόσμο. Aπό τις Eκδόσεις Kαστανιώτη κυκλοφορούν επίσης τα μυθιστορήματα Μια ιστορία για τον Μάυτα (μτφρ. Aγγελική Aλεξοπούλου, 1997), Τα τετράδια του δον Ριγοβέρτο (μτφρ. Bιβή Φωτοπούλου, 2001), Η γιορτή του Τράγου (μτφρ. Aγγελική Aλεξοπούλου, 2002), Το πράσινο σπίτι (μτφρ. Kατερίνα Tζωρίδου, 2005), Ο Παράδεισος στην άλλη γωνία (μτφρ. Κώστας Αθανασίου, 2006), Το παλιοκόριτσο (μτφρ. Μαργαρίτα Μπονάτσου, 2007). Επίσης κυκλοφορεί η αυτοβιογραφία του με τον τίτλο Το ψάρι στο νερό (μτφρ. Λήδα Παλλαντίου, 1999) και το δοκίμιό του Επιστολές σ' ένα νέο συγγραφέα (μτφρ. Mαργαρίτα Mπονάτσου, 2001).
Ο Μάριο Βάργκας Λιόσα είχε επισκεφτεί την Ελλάδα το 2002 για την παρουσίαση του βιβλίου του Η γιορτή του Τράγου.
Δείτε εδώ μια εκτενή συνέντευξη του Γιόσα
3.10.10
ΦΑΡΦΟΥΛΑΣ: ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΨΑΡΙ
Ατυχώς, κάποτε ο Δασκαλόπουλος κουράστηκε και εγκατέλειψε τη στήλη. Δοκίμασα για ένα διάστημα να συνεχίσω ο ίδιος, αλλά η παρακολούθηση τόσων εντύπων, για τις ανάγκες ενός σοβαρού σχολιασμού, προϋπέθετε χρόνο που δεν διέθετα, κι έτσι η προσπάθεια αυτή έμπρακτης αλληλεγγύης στα αδελφά έντυπα έλαβε τέλος.
Σ' αυτή την περίοδο της γενικευμένης κρίσης, και των περικοπών που κάνει ο καθένας μας στα έξοδά του, είναι φυσικό να πλήττεται ο Τύπος, και περισσότερο ο ειδικός, όπως είναι τα λογοτεχνικά περιοδικά. Την κρίση την αισθάνεται ποικιλότροπα και το Εντευκτήριο, και απ' όσο μαθαίνω και άλλα περιοδικά του είδους.
Μολονότι δεν είμαι και ο αντικειμενικότερος στο ζήτημα αυτό, νομίζω πως τα λογοτεχνικά περιοδικά έχουν πολύ μεγαλύτερη σημασία στην πνευματική ζωή ενός τόπου από αυτήν που εύκολα φαντάζεται κανείς. Ας είναι, η εξέλιξη θα δείξει.
Μεταφέροντας το παλιό «Κιόσκι» στο blog του Εντευκτηρίου, κάνω σήμερα αρχή από το πρόσφατο τεύχος του Φαρφουλά, ενός περιοδικού που δεν το έχω παρακολουθήσει συστηματικά αλλά ακόμη κι έτσι το βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρον.
Ενδιαφέρον αλλά και πρωτότυπο είναι το αφιέρωμα στο ψάρι που δημοσιεύεται στο τελευταίο τεύχος του Φαρφουλά.

«Ιχθύς: φαλλικό σύμβολο, γονιμότητα, αναπαραγωγή, ζωή ανανεωμένη και διατηρημένη, δύναμη των υδάτων σαν αρχή και διατήρηση της ζωής, το υδάτινο στοιχείο, συσχετισμένο με όλες τις όψεις της μητέρας θεάς σαν γεννήτριας και με όλες τις σεληνιακές θεότητες…»
(από το Λεξικό των Συμβόλων του J. C. Cooper)
«Το ψάρι είναι το πλάσμα που διεγείρει και τροφοδοτεί με την παραδοξότητά του τη φαντασία όχι μόνο των μικρών παιδιών και των καλλιτεχνών, αλλά και όλων των εγκλωβισμένων ανθρώπων, των ανθρώπων που θα ήθελαν να ζουν ελεύθεροι σαν ψάρια, των ανθρώπων που κάποτε μπορεί να υπήρξαν ψάρια, των ανθρώπων που ασφυκτιούν στο συμβατικό πλαίσιο ενός βαρετού εαυτού και μιας πληκτικής ζωής, των ανθρώπων που ανακουφίζονται όταν διαφεύγουν, όταν χάνονται, όταν ονειρεύονται, γιατί είναι ο τρόπος με τον οποίο διασκεδάζουν, ο τρόπος με τον οποίο αλαφραίνουν τη ζωή τους και την κάνουν περισσότερο ενδιαφέρουσα, επαναπροσδιορίζοντας την πραγματικότητά τους μέσα από φαντασιακές διαδρομές παρέα με φανταστικά πλάσματα», γράφει η Έλσα Κορνέτη στο editorial του περιοδικού.
Για το ψάρι λοιπόν γράφουν κείμενα, εμπνέονται ιστορίες και ποιήματα, αφηγούνται όνειρα, σχεδιάζουν και μελετούν οι: Έλσα Κορνέτη (Το νησί πάνω από το ψάρι), Εύη Τσακνιά (Μέσα από το μάτι του ψαριού), Θεώνη Ταμπάκη (Ένα όνειρο), Ίων Πανόπουλος (Άζωτο 78,084%), Δημήτρης Βανέλλης (Αλλάζοντας), Γιάννης Ξούριας (Το ψάρι), Σωκράτης Μαρτίνης (Οι οφθαλμομάντεις του θέρους), Μιχάλης Μπαγιαρτάκης (Μια αληθινή ιστορία αγάπης), Νίκος Ξένιος (Αγέλη), Γιώργος Ε. Πάρκου (Η κρυμμένη τέχνη του ψαρέματος...), Κωνσταντίνος Μπούρας (Ιχθύς-Ιχθείς), Χρήστος Τουμανίδης (18 χαϊκού για τα ψάρια), Ζαχαρίας Στουφής (Το Ψάρι του Θεού), Διαμαντής Καράβολας (Θαλάσσιες θεότητες στην ελληνική μυθολογία), Δάφνη Χρονοπούλου (Ο Μόμπυ Ντικ και η Μικρή Γοργόνα), Βασιλική Γεροκώστα (Παροιμίες και γνωμικά για τα ψάρια). Επίσης ανθολογούνται κείμενα για τα ψάρια των Γιάννη Σκαρίμπα, Αντόν Τσέχωφ, Ισιντόρ Ντυκάς, Ανδρέα Εμπειρίκου, Νίκου Εγγονόπουλου και Φώτη Κόντογλου. Ο πίνακας του εξωφύλλου είναι της Βασιλικής Γεροκώστα.
Εκτός αφιερώματος δημοσιεύονται οι μελέτες του Σωτήρη Ραπτόπουλου (Ίχνη αρχαίας λατρείας στις περί Αγίου Μάμαντος παραδόσεις) και του Γιάννη Ξούρια (Ευδαίμονες νύχτες στη Βοσπορομαχία).
Στις σελίδες ποίησης φιλοξενούνται ποιήματα των: Θόδωρου Μπασιάκου, Δημήτρη Χορόσκελη, Κώστα Ρεούση, Λαμπρινής Αιωροκλέους, Γιάννη Ντέλλα, Γεωργία Τρούγλη, Dominique Αρβανίτη, Στάθη Κουτσούνη, Ιωάννας Κανελλοπούλου.
Το τεύχος συνοδεύει η ένθετη εφημερίδα Η Ηχώ της Αεραλάνδης με αντίστοιχη περί ψαριού θεματολογία.
Επίσης σε ξεχωριστή έκδοση περιλαμβάνεται το αφήγημα του Λεωνίδα Βασιλειάδη Το γλυκό αλογάκι της Παναγίτσας.
Ο Φαρφουλάς κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία ή αποστέλλεται με αντικαταβολή.
Αν δεν το βρίσκετε επικοινωνήστε με την ηλεκτρονική του διεύθυνση (farfoulas@gmail.gr) ή στα τηλέφωνα των εκδόσεων (2106458814, 6974003741)
12.9.10
ΠΕΘΑΝΕ Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΛΑΣ
Γεννημένος το 1935 στο Κιλκίς ο Παναγιώτης Μουλλάς σπούδασε φιλολογία στο Παν/μιο Θεσσαλονίκης. Υπήρξε επιστημονικός συνεργάτης του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών στην Αθήνα (1961-1966) και έζησε για πολλά χρόνια στο Παρίσι (1966-1977), όπου δίδαξε νεοελληνικά στο Παν/μιο της Nanterre και στο Νεοελληνικό Ινστιτούτο της Σορβόννης. Το 1977 εξελέγη καθηγητής της νεοελληνικής φιλολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. Έκτοτε ζούσε και δίδασκε στη Θεσσαλονίκη.

Η κηδεία του θα γίνει την ερχόμενη εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΟΥΛΛΑ ΣΤΟ «ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ»
- τχ. 2 (1988) «Εξομολογητική πεζογραφία» και «Κριτική της κριτικής ή αυτοκριτική» (στις Σελίδες για τον Γιώργο Ιωάννου)
- τχ. 4 (1988) «Από το "Ημερολόγιο ενός αναγνώστη"» (κριτική βιβλίου του Γ. Μ. Σηφάκη)
- τχ. 5 (1988) «Ο παλίμψηστος κώδικας του Ν. Γ. Πεντζίκη»
- τχ. 14 (1991) «Ο κριτικός λόγος της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς»
- τχ. 16 (1991) «Για μια γραμματική του νεοτερικού πεζού λόγου»
- τχ. 22 (1993) «Ο Τόλης Καζαντζής ανάμεσα στο τότε και στο τώρα» (στις Σελίδες για τον Τόλη Καζαντζή)
- τχ. 28-29 (1994) «Από το "Ημερολόγιο της αυτοβιογραφίας"» (στις Σελίδες για τον αυτοβιογραφικό λόγο)
Κείμενα για τον Παναγιώτη Μουλλά στο «ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ»
- τχ. 20 (1992) Βενετία Αποστολίδου, «Περί επιστολογραφίας»
10.9.10
29.8.10
25.8.10
ΓΟΗΤΕΥΤΙΚΗ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ (Ο Κ. ΡΕΣΒΑΝΗΣ ΣΤΑ «ΝΕΑ» ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΦΑΤΟ «ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ»)
Ο Κώστας Ρεσβάνης σχολιάζει στα σημερινά ΝΕΑ το πρόσφατο τεύχος του «Εντευκτηρίου» (και τολμά να επισημάνει το προ 30ετίας αλλά δυστυχώς ανθεκτικό στο χρόνο σχόλιο του Διονύση Καψάλη πάνω στις ανατριχιαστικές/αναχρονιστικές απόψεις της Αλέκας Παπαρήγα)
Του Κώστα Ρεσβάνη
«... Νηστεύοντας το περιττό από την πόρτα του τυχαίου / ξαναµπαίνω στους παιδικούς παραποτάµους. / Στο κρησφύγετο της εφηβείας µου. / Τότε που ακόµα όλα παίζονταν / στην αχλύ των αινιγµάτων που ο κυλιόµενος λίθος τους / πάντα µέσα µου παλιννοστεί. / Μόνο που τώρα ξέρω πως µάλλον δεν υπάρχει λύση. / Μα κι αν υπάρχει δεν τη θέλω. / Μου φτάνει το άρωµά σου!».
(Στίχοι από το ποίηµα του Χριστόφορου Λιοντάκη «Νηστεύοντας το περιττό» που περιλαµβάνεται στην ανέκδοτη συλλογή του «Στο τέρµα της πλάνης» και δηµοσιεύεται στο «Εντευκτήριο»).
Οταν δεν δηµιουργεί πληρέστατα αφιερώµατα σε σηµαντικές προσωπικότητες των γραµµάτων και των τεχνών το «Εντευκτήριο» του Γιώργου Κορδοµενίδη, συνήθως γεµίζει τις σελίδες του µε ένα γοητευτικό µείγµα επιλεγµένων πεζών και ποιηµάτων Ελλήνων και ξένων. Εκτός αυτών, στο νέο τεύχος υπάρχουν και δεκατέσσερις σελίδες αφιερωµένες στον πρόωρα χαµένο θεσσαλονικιό πεζογράφο Τάσο Χατζητάτση (1945 - 2008), για τον οποίο η αν. καθηγήτρια Φιλολογίας στο ΑΠΘ Μαίρη Μικέ θα σηµειώσει ότι «κατάφερε στην ολιγόχρονη πορεία του (µία δεκαετία περίπου) στον λογοτεχνικό στίβο, µε τις πέντε πεζογραφικές του καταθέσεις, να σχηµατίσει ένα ευδιάκριτο στίγµα, από τα πλέον αξιόλογα των τελευταίων χρόνων...».
Αλλά το «Εντευκτήριο» έχει και άλλα καλούδια:
Βιβλιοκριτικές και βιβλιοπαρουσιάσεις, εξαιρετικά άρθρα και σχόλια, σχέδια του αιγυπτιώτη ζωγράφου Γιάννη Μαγκανάρη (1918 - 2007), µαθητή του Παρθένη και του Κεφαλληνού, που κοσµούν την ενότητα της λογοτεχνίας, καθώς και ειδικό ένθετο, σε ξεχωριστό χαρτί, µε φωτογραφικές δηµιουργίες της Ιταλίδας Μαριάλµα Ρούσο. (Ισως για να γελάσει λίγο το χείλι µας σ αυτούς τους δύσκολους καιρούς, ο Κορδοµενίδης ανέσυρε και αναδηµοσιεύει από τον «Πολίτη» (Ιαν.,
Φεβρ. 1980) σκωπτικό σχόλιο του Διονύση Καψάλη, µε αφορµή το άρθρο της Αλέκας Παπαρήγα στον «Ριζοσπάστη» «Το γυναικείο κίνηµα και ο νεοφεµινισµός». Διαβάστε το οπωσδήποτε!).
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ. Ενα από τα εγκυρότερα ελληνικά λογοτεχνικά περιοδικά, το «Κ» (Εκδόσεις Αλεξάνδρεια), δηµοσιεύει αφιέρωµα εξήντα σελίδων «στον ιστορικό και σηµαντικότερο κριτικό λογοτεχνίας το δεύτερο µισό του 20ού αιώνα» Αλέξανδρο Αργυρίου (1921- 2009). Για τη ζωή και το έργο του γράφουν η Βασιλική Κοντογιάννη, ο Γιώργος Αράγης, η Ελισάβετ Αρσενίου, ο Αλέξης Ζήρας, ο Βασίλειος Βασιλειάδης, η Αικατερίνη Κουµαριανού και η Ελισάβετ Κοτζιά. Από το κείµενο της τελευταίας, που αναφέρεται στην πολυσυζητηµένη Ιστορία της Λογοτεχνίας του Αργυρίου, αποσπώ λίγες αράδες: «Αντί λοιπόν για ιστορία ή για χρονικό συνταγµένο µε ακρίβεια και αµεροληψία, το τελευταίο έργο του οφείλουµε να το αντιµετωπίσουµε σαν µια παράθεση πρωτογενούς υλικού την οποία θα πρέπει να µελετήσουν ανυπερθέτως όλοι οι µελλοντικοί ερευνητές. Διότι τη συναγωγή αυτή την πραγµατοποίησε ένας από τους πιο φανατικούς δηµιουργούς των ελληνικών αρχείων, ο οποίος κατάλαβε επιπλέον πολύ νωρίς τη σηµασία της ηλεκτρονικής ψηφιοποίησης και συγκρότησε µια από τις πρώτες βάσεις ηλεκτρονικών δεδοµένων περιοδικών και βιβλίων».
διευθύνσεις
«ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ»: Τ.Θ. 50.011, Θεσσαλονίκη 540 13, τηλ.: 2310-283.223, e-mail: entefktirio@translatio.gr
22.8.10
ΥΜΝΟΣ ΣΤΗΝ ΤΕΜΠΕΛΙΑ (ΑΠΟ ΤΟ PROTAGON.GR)
Παρατηρώ τους γάτους μου. Ιδιαίτερα τεμπέληδες, και οκνηροί. Ο Σοφοκλής, ετών δώδεκα, (μεγάλος ρέμπελος στα νιάτα του αν και τον βρήκα στην οδό Σοφοκλέους δεμένο με ένα σχοινί στον λαιμό, έτοιμο για κρέμασμα και αυτόν) και ο Πανορμίτης (στο όνομα του Αγίου της Σύμης, ο οποίος πιστεύω ότι τον έφερε μπροστά μου ετοιμοθάνατο και μου είπε να τον πάρω μαζί μου), το καλοκαίρι γίνονται ακόμη πιο αργοί, πιο αργόσχολοι. Ακόμη και η διαδικασία του φαγητού που τόσο αγαπούν, γίνεται και αυτή μια αγγαρεία. Αρκούνται λοιπόν σε λίγο νερό, συνήθως μέσα από την λεκάνη του καμπινέ, και μερικά χάδια που δίνουν ο ένας στον άλλον_ ο φίλος μου ο Βασίλης πιστεύει ότι οι γάτες μου είναι όχι μόνο ευνούχοι αλλά και γκέι.
Τους μιμούμαι. Μετακινούμαι νωχελικά από το κρεβάτι στον καναπέ, ή κάνω βόλτες στο λιοπύρι του κέντρου της Αθήνας, αναζητώντας μια γωνιά με δροσιά. Συνήθως την βρίσκω στον τέταρτο όροφο του Ελευθερουδάκη εξερευνώντας βουνά και θάλασσες στους χάρτες της Κορσικής, της Χιλής, της Συρίας. Ουρές στα ταχυδρομεία δεν υπάρχουν. Και όμως παίρνει ώρες ατελείωτες να στείλω ένα γράμμα. Διαλέγω τα γραμματόσημα. Συζητώ με τον υπάλληλο. Παρκάρω στο πεζοδρόμιο μπροστά στο ταχυδρομείο. Τρώω γρανίτα από το περίπτερο. Αυτές οι μέρες της τεμπελιάς υπήρξαν ανέκαθεν μεγάλη πολυτέλεια για εμένα. Η πολυτέλεια του να χαζεύεις τους ελάχιστους περαστικούς στον δρόμο, να κάθεσαι επί ώρες σε ένα παγκάκι στο Εθνικό Πάρκο, η πολυτέλεια του να αφαιρείσαι και το μυαλό σου να πλανάται σε ξένα χωράφια, εκεί που δεν πίστευες ποτέ ότι μπορούσες να ταξιδέψεις. Ο Ουμπέρτο Έκο λέει σε ένα δοκίμιο του για την τεμπελιά, ότι από τότε που ξεχάσαμε να χαζεύουμε, ξεχάσαμε να ονειρευόμαστε.
Ο Αύγουστος της τεμπελιάς. Έξυσα το αλάτι από βράχους, πάτησα αχινούς, άκουσα για έρωτες Ιταλίδων που αγάπησαν ντόπιους και έμειναν για πάντα σε ένα νησί. Έχτισα κάστρα στην άμμο με την μικρή Ζωή, κόρη της Φραντσέσκας σαν να ήταν αληθινά, έφτιαξα τάφρους για να μην μπουν οι εχθροί. Κολύμπησα ώρες ολόκληρες, από βραχάκι σε βραχάκι, είδα χέλια, τόνους, γερμανούς. Γεύτηκα φέτα και ντομάτα και κάπαρη επάνω στην άμμο. Σκαρφάλωσα σκαλιά, είδα ηλιοβασιλέματα, ηφαίστεια. Έστησα σκηνές, τέντες, κοιμήθηκα σε πατάρια, υπόγεια, βαρκάκια. Ζήτησα φιλοξενία και μου την έδωσαν απλόχερα. Ομολογώ πώς ένοιωσα πολύ τυχερή ως Ελληνίδα. Σε παρόμοια οικονομική κατάσταση οι περισσότεροι Αμερικανοί δεν έχουν καμία τέτοια επιλογή, ακόμη και να ήθελαν. Δεν έχουν μια παραλία δίπλα τους να κάνουν μια βουτιά. Ούτε ένα ουζάκι για να ξεχάσουν. Οι γονείς τους σπάνια τους μιλάνε και βλέπουν ατέλειωτες ώρες τηλεόραση, πολύ περισσότερες από εμάς. Η μοναδική τους επιλογή είναι συχνά μια βόλτα στο Safeway της γειτονιάς για λίγη δροσιά. Δεν έχουν το δικαίωμα να κάνουν διακοπές.
Στην επιστροφή μου στην Αθήνα, άκουσα ότι και εγώ σαν ελληνίδα δεν έχω δικαίωμα στην τεμπελιά. Όπως δεν έχω δικαίωμα και σε τίποτε άλλο. Δεν είμαι σίγουρη σε ποια εγκύκλιο του ΔΝΤ αναφέρεται αυτό. Το μόνο που θυμάμαι είναι «Το Δικαίωμα στην Τεμπελιά» του Πολ Λαφάργκ στο οποίο ισχυρίζεται ότι η εργασία είναι παράνοια που διακατέχει τις εργατικές τάξεις των καπιταλιστικών χωρών. Μια επανάσταση λοιπόν θα διεκδικούσε το δικαίωμα στην τεμπελιά. Έχουμε όμως εμείς οι Έλληνες δικαίωμα σε αυτήν; Τώρα που βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την ύφεση, την ανεργία, την κοινωνική ταπείνωση. Που κάθε μας κίνηση απειλείται από μια απόλυση, μια χρεωκοπία. Δεν είναι αυτή η στιγμή της δουλειάς, της υπεραπασχόλησης; Δεν είναι τούτη η στιγμή της απόλυτης σκλαβιάς;
Ο Αριστοτέλης έλεγε ότι ο σκοπός της απασχόλησης είναι η ανάπαυση. Tι υποστήριζε άλλωστε άρθρο του AlJazeera; Ότι είμαστε τεμπέληδες εμείς οι Έλληνες. Κατεβάσαμε τα στόρια και αυτόν τον Αύγουστο, και φύγαμε για τα πελάγη; Ενώ θα έπρεπε να μείνουμε στις πόλεις να κάνουμε οικονομία. Να λιώνουμε μέσα στη ζέστη και να παραλαμβάνουμε τα συγχωροχάρτια από το ΔΝΤ. Θρηνώντας την κατάντια μας. Περιμένοντας την καταδίκη μας. Αυτή είναι η μεγάλη ελληνική τεμπελιά σύμφωνα με τον δημοσιογράφο του αραβικού δικτύου. Εμείς οι Έλληνες αλλά και οι γείτονες μας οι Ισπανοί και οι Ιταλοί είμαστε μανούλες σε αυτήν την τέχνη. Κάνουμε μηνιαίες διακοπές σε ιδιόκτητα αυθαίρετα εξοχικά σπίτια, με έξοδα του Δημοσίου. Ουζάκι, χταπόδι και η Μεσόγειος. Δεν μας φτάνει ο φόβος του απόλυτου κενού, πρέπει να έχουμε και ενοχές; Τις ενοχές των διακοπών μας, ακόμη και αν αυτές είναι σε ένα σιντριβάνι στο κέντρο μιας άδειας πόλης. Ποιος θα μας στερήσει λοιπόν αυτή τη χαρά της απραξίας; Την μοναδική ευκαιρία που είχαμε έπειτα από μήνες να πλήξουμε, να ανασυγκροτηθούμε, να ατενίσουμε τη θάλασσα, να αναρωτηθούμε γιατί. Να μάθουμε στα παιδιά μας κολύμπι τέλος πάντων.
Αύγουστος και σαν ήρωες του Φλομπέρ, oι Έλληνες αναπτύξαμε μια αδιαφορία και μια θλίψη για τα όσα μας περιβάλλουν. Επιλέξαμε την ανία, την αδράνεια. Είναι μάλλον μια παύση για να ανακτήσουμε με τον έναν ή τον άλλον τρόπο λίγη από την αξιοπρέπεια μας, να θυμηθούμε τις αξίες μας, να δεχτούμε την πικρή πραγματικότητα, να συλλογιστούμε τι μας έφερε ως εδώ. Όποιες οι διακοπές μας, όσο και αν τεμπελιάσαμε ή όχι αυτόν τον Αύγουστο, ας δούμε την επιστροφή μας από το Ελληνικό καλοκαίρι σαν μια ευκαιρία. Ας σηκώσουμε τα μανίκια και ας ξαναφτιάξουμε τη χώρα μας. Και αν χρειαστεί να διαλύσουμε ότι ξέραμε για να ξαναβρούμε τον εαυτό μας ας το κάνουμε. Όλοι πλέον συμφωνούμε ότι ο δρόμος που έχουμε πάρει δεν μας οδηγεί πουθενά. Και αυτό που δεν γνωρίζει ο δημοσιογράφος του AlJazeera καθώς βαδίζει ιδρωμένος πάνω στην οδό Σταδίου, είναι ότι μετά από μια μεγάλη σιωπή ακολουθεί συνήθως μια μεγάλη μάχη.
http://www।protagon।gr/Default.aspx?tabid=70&smid=382&ArticleID=3533&reftab=37
19.8.10
Η ΝΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ
«Η φτώχεια δεν είναι ντροπή». Σύμφωνοι. Ωστόσο τον φτωχό τον ντροπιάζουν. Το κάνουν, και τον παρηγορούν μ' αυτή τη φρασούλα. Είναι απ' αυτές που κάποτε μπορούσε κανείς να τις παραδεχτεί, που όμως η ημερομηνία λήξης τους έχει φθάσει προ πολλού. Όπως κι εκείνο το βάναυσο «ο μη εργαζόμενος μηδέ εσθιέτω». Όταν υπήρχε δουλειά που έτρεφε τον άνθρωπό της, υπήρχε και φτώχεια που δεν τον ντρόπιαζε, αν οφειλόταν σε καμιάν αναπηρία ή σε κάποιο άλλο θέλημα της μοίρας. Αυτή η ανέχεια όμως μες στην οποία γεννιούνται εκατομμύρια, και μπλέκουν εκατοντάδες χιλιάδες που φτωχαίνουν, ντροπιάζει. Η βρόμα και η αθλιότητα ορθώνονται γύρω τους σαν τείχη που τα χτίζουν αόρατα χέρια. Κι όπως ένα άτομο μπορεί ν' ανεχθεί πολλά για τον εαυτό του, δίκαια όμως ντρέπεται σαν τον βλέπει η γυναίκα του να τα υφίσταται και να τ' ανέχεται, έτσι επιτρέπεται να υποστεί πολλά, όσο είναι μόνος, και όλα, εφόσον τα κρύβει. Όμως κανείς ποτέ δεν επιτρέπεται να συνάψει ειρήνη με τη φτώχεια, όταν πέφτει σαν ίσκιος τεράστιος πάνω στο σπίτι και στο λαό του. Τότε πρέπει να διατηρήσει τις αισθήσεις του άγρυπνες για κάθε ταπείνωση που υφίσταται, και να τις κρατά σε πειθαρχία μέχρι που ο πόνος του να πάψει να παίρνει τον κατήφορο της θλίψης, και να διανοίξει ανηφορικά το δρόμο της εξέγερσης.
Βάλτερ Μπένγιαμιν
από το βιβλίο του «Μονόδρομος» (1928)
μετάφραση: Νέλλη Ανδρικοπούλου (Άγρα 2004)
18.8.10
[ΤΕΤΑΡΤΗ], ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ ΚΑΚΑΡΟΓΛΟΥ
Θά τήν ὀνομάζω:
«Μέρα πού ἄδειασε η πόλη
Μέρα πού οἱ εἰδήσεις δέν πρόλαβαν νά τελειώσουν
Μέρα πού ἡ νύχτα τῆς φόρεσε ἄσπρο σκουφί
Μέρα πού ξύπνησα καί δέν ξανακοιμήθηκα
Μέρα πού φώτισε καί τυφλώθηκα
Μέρα πού λιγόστεψε τίς μέρες μου»
τοῦ Λεωνίδα Κακάρογλου, από τη συλλογή του Ἄδεια ἐξόδου (Ἐκδόσεις Ὁδός Πανός, 2010)
9.8.10
Ντίνου Χριστιανόπουλου, «Ἔρωτας»
ἡ ἀγάπη κερδίζεται μέ τήν ὑποταγή.
Δέν ξέρω πῶς ἀντιλαμβάνεσαι ἐσύ τόν ἔρωτα·
δέν εἶναι μόνο μούσκεμα χειλιῶν,
φυτέματα ἀγκαλιασμάτων στίς μασχάλες,
συσκότιση παράπονου,
παρηγοριά σπασμῶν.
Εἶναι προπάντων ἐπαλήθευση τῆς μοναξιᾶς μας,
ὅταν ἐπιχειροῦμε νά κουρνιάσουμε σέ δυσκολοκατάχτητο κορμί.
1.8.10
Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ «Ο ΔΡΟΜΟΣ»
ΤΟ ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ 2010




ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ, «ΘΑΛΑΣΣΑ ΠΛΑΤΙΑ»
Θάλασσα πλατιά. Τραγουδάει μοναδικά η Μαρία Δημητριάδη.
18.7.10
Η ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΤΡΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
11.7.10
ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑ ΑΠΟ ΜΕΝΑ!
Από έναν ποιητή που κοντεύει μισόν αιώνα παραγωγής ο αναγνώστης δεν προσδοκά μεγάλες “στροφές” στην ποιητική του· ωστόσο, η Κική Δημουλά, με τη νέα συλλογή της Τα εύρετρα, αποδεικνύει πως, παράλληλα με τη σοφία που της χάρισαν τα χρόνια, διατηρεί μια νεανική τόλμη η οποία της επιτρέπει να δοκιμάζει και να δοκιμάζεται· φαντάζομαι, θα της ήταν εύκολο (αλλά και πόσο βαρετό!) να χρησιμοποιήσει δικές της πετυχημένες τεχνικές και γνώριμους τρόπους।

Περισσότερο από ποτέ, τα ποιήματά της λειτουργούν σαν σπόροι πιπεριού Μαγαδασκάρης: φαινομενικά τρυφερά και εύθρυπτα, σκάνε αίφνης μέσα στο μυαλό αναδίνοντας απροσδόκητα και σπάνια αρώματα. Respect!
27.6.10
ΠΕΘΑΝΕ ΣΤΑ 78 ΤΟΥ ΧΡΟΝΙΑ Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΠΑΡΜΠΟΥΝΑΚΗΣ

http://www.epohi.gr/kersanidis_barbounakis_culture_622005.htm
http://www।makthes.gr/news/arts/57348/
http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=1&artid=48386